מאי 9, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

פירוק חברה מול פשיטת רגל: ההבדלים בין התהליכים

צילום: Freepik

אין זה נדיר שחברות נקלעות לקשיים כלכליים, המובילים לסיום פעילותן ולצורך לסגור את החובות שסגרו בהליכים שונים. ההליך המרכזי נקרא פירוק חברה, והוא יכול להתבצע מרצון או שלא מרצון. כמובן, כאשר מדובר בחברה שאינה מסוגלת להחזיר את חובותיה, מדובר בפירוק שלא מרצון. הליך נוסף נקרא פשיטת רגל, אך הוא אינו חל על חברות בע"מ. פשיטת הרגל, או חדלות הפירעון ושיקום כלכלי, מתבצעת רק במקרה והתקיימה הרמת מסך כנגד בעלי השליטה ומנהלי החברה, אז הם צריכים לתת דין אישי לגבי החובות שנצברו.

אודות תהליך פירוק חברה

את הבקשה להליך של פירוק חברה יכולה להגיש החברה עצמה או הנושים שלה, וההליך כולו מתבצע מול בית המשפט המחוזי. לאחר הגשת הבקשה ימונה על ידי בית המשפט מפרק זמני, אשר אחראי על שמירתם של משאבי ונכסי החברה לצורך כיסוי החובות, ולא ינוצלו למען מטרות אחרות. לאחר שבית המשפט יבחן את העילות הרלוונטיות לפירוק, יוצא צו פירוק שמשמעו כי ההליכים בהוצאה לפועל או הליכים משפטיים אחרים מעוכבים. בד בבד, הכונס בודק את המצב הפיננסי של החברה ואת סיבותיו, וייתכן שיוחלט על חקירה לבדיקת ההתרחשויות. הכונס גם מכנס אסיפה של בעלי המניות והנושים, בה מחליטים על זהותו של מפרק קבוע, אם כי בית המשפט יכול גם הוא לקבוע את זהות  המפרק.

לאחר מכן הכונס אוסף את נכסי ומשאבי החברה אל תוך קופה, ממנה יוצאים התשלומים בגין החובות, וזאת עד שמקסימום מחובות החברה מוחזרים אל הנושים על פי סדרם. רק אחרי שכל המשאבים והנכסים חוסלו יוצא צו חיסול לחברה על ידי בית המשפט, ומכאן והלאה לא ניתן לתבוע אותם, אלא אם בית המשפט מחייה את החברה ומאפשר לתבוע אישית את בעליה.

מהי פשיטת רגל בחברה

יש מצבים נדירים למדי שבהם בעלי החברה יעמדו בפני הליכים אישיים של פשיטת רגל. לצורך כך בית המשפט בוחן את הבדיקה שערך הכונס לגבי ההתרחשויות שהובילו למצב הכלכלי החמור. בהתאם לכך הוא עשוי להורות על הרמת מסך, למשל אם נמצא שהיו הונאות, סיכונים בלתי סבירים, ניהול שאינו מיטיב עם החברה, או כשהרמת מסך הינה צעד נכון וצודק מסיבות אחרות. במידה ובית המשפט מחליט על הרמת המסך, עלולים למצוא את עצמם בעלי החברה בפני הליכים משפטיים ובהוצאה לפועל, עקב אחריותם האישית לחובות החברה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *