מרץ 29, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי: "לא ניתן לפגוע בשלטון החוק במדינת ישראל ולהרוס את מערכת המשפט"

1 min read

עו"ד אבי חימי. צילום: אלבום פרטי

"אנחנו בעיצומו של מאבק על שלטון החוק. זאת לא סוגיה של ימין או שמאל. שלטון החוק זה הבסיס לדמוקרטיה הישראלית. בית המשפט העליון הוא מבצרו של האזרח ושל זכויות האדם. כאשר אנחנו פוגעים בשלטון החוק, במערכות אכיפת החוק, פוגעים בתפקידי היועץ המשפטי לממשלה, בתפקידו של פרקליט המדינה מטילים דופי ביחידות המשטרה – אנחנו פוגעים בדמוקרטיה ובנו, אזרחי מדינת ישראל. לכן אני קורא לכם להשמיע את קולכם. לא ניתן לפגוע בשלטון החוק במדינת ישראל. בלא שלטון החוק, האנרכיה תשלוט במדינה, והסדר הציבורי לא ישכון בה. לא ניתן להרוס את מערכת המשפט. לא נאפשר זאת לשום גורם". כך חרץ אתמול (ב') ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, באירוע פתיחת שנת המשפט תשפ"א, שנערך במכללה האקדמית צפת.

באירוע שהתקיים השנה באופן מקוון נוכח מגפת הקורונה, ראש לשכת עורכי הדין התייחס גם לביקורת שסופגת הלשכה בראשותו נוכח אחוזי המעבר הנמוכים בבחינות ההסמכה האחרונות. במקביל לדיון שנערך בנושא אתמול בוועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת, הדף חימי את הביקורת מכל וכל, ואמר כי מעבר בחינת ההסמכה תלוי בסטודנטים. כמו כן, הוא מסר כי מחובתו לשמור על איכותו של מקצוע עריכת הדין, איחל הצלחה לוועדה שאמורה לבחון את נושא בחינות ההסמכה בראשות נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, דוד חשין, והדגיש כי כל מסקנה שאליו תגיע הוועדה מקובלת עליו.

"מדי בחינה אנחנו שומעים שהבחינה קשה, משום שאחוזים בלתי מבוטלים נכשלים בבחינות ההסמכה. את ההצלחה בבחינה אתם מתחילים היום, בשנת הלימודים הנוכחית. כל סטודנט שהוא משקיע, רציני, איכותי, לומד, קורא פסיקה, מתנסח כהלכה ועושה את עבודותיו בצורה מקצועית ונאמנה – יעבור את הבחינה. הבחינה הזו היא לא לברי מזל. הבחינה הזו היא לסטודנטים טובים, ששוקדים במהלך כל התואר למשפטים, ובמידה ותיקחו את עצמכם בידיים מיום הלימודים הראשון ועד יום הלימודים האחרון, ותקדישו את כולכם בתקופת ההתמחות – אין לי ספק שתעברו. בנימה אישית, הלוואי וכל המתמחים היו עוברים את הבחינה. כמי שגדל בקריית שמונה וחשב לעתים שיש איזושהי תקרת זכוכית שחוסמת אותו, הגעתי לכלל מסקנה שכשנלחמים להשיג, להתקדם, לרכוש דעת, אף אחד לא יכול לעצור אתכם. רק אתם, יכולים לסלול את ההצלחה שלכם. רק אתם, באמונה, במרץ בלתי פוסק, תגיעו להישגים ותגיעו לקדמת הבימה. לא רק תסיימו את לימודי המשפטים, לא רק תוסמכו כעורכי דין, אלא תהיו עורכי דין מובילים במגזר הציבורי, הפרטי והעסקי, בכל מקום שתהיו, הבסיס שאתם רוכשים במהלך הלימודים הוא יהווה הדרך להמשך ההצלחה שלכם".

"אני מאמין שמחובתי כראש לשכת עורכי הדין לשמור על איכותו ויוקרתו של המקצוע. כל אדם מיום היוולדו ועד ליום מותו נזקק לשירותי עריכת דין. המקצוע שלנו הוא מקצוע מאוד חשוב בימי שגרה ורגיעה ובימים של משברים. אזרחי ישראל משוועים לטיפול משפטי מקצועי והולם".

"אני מנסה לצמצם, כמיטב יכולתי, את מידת התסכול של אלה שלא עברו את הבחינה המסמיכה. פניתי, מתחילת יומי הראשון כראש לשכת עורכי הדין, וביקשתי להקים ועדה ציבורית בראשות שופט מחוזי בדימוס, כבוד השופט דוד חשין, והיא מורכבת מאנשי ציבור, מאנשי אקדמיה ומעורכי דין. תפקיד הוועדה לבחון את תהליכי ההסמכה. כל אימת שהוועדה תגיע למסקנה שצריך תיקון במבנה הבחינה, במיקומי הבחינה, בקריטריונים להיכנס ללימודי משפטים, אני מקווה שכנסת ישראל תאמץ את מסקנות הוועדה, וכך נוכל לטייב ולשפר את תהליכי הלימוד ואת תהליכי ההסמכה. הוועדה הציבורית הזו אמורה להתחיל בעבודתה בתקופה הקרובה, ואני כמובן מאחל לה הצלחה", קבע חימי.

ראש הלשכה התייחס בדבריו גם לנושא המתח שבין מרכז לפריפריה, עמד על חשיבות פעילות בית הספר למשפטים במכללה האקדמית צפת, ושפע מחמאות לראש בית הספר למשפטים במכללה, הפרופ' מוחמד ותד.

"אני גאה ונרגש להיות אתכם משום שאני מחובר בטבורי לצפון הארץ. לפני למעלה מ- 60 שנים נולדתי בקריית שמונה, ונשארתי נטוע בצפון. חשוב מאוד שגם הפריפריה תזכה להצמיח סטודנטים וסטודנטיות איכותיים לעולם המשפט. גם מהפריפריה ייצא קול המשפט, קול נקי, קול איכותי וקול ערכי. אני בטוח שתסיימו את הלימודים שלכם במכללה האקדמית בצפת גם אתם תגיעו להישגים טובים. למזלכם הטוב זכיתם לקבל חינוך משפטי במכללה אותה מוביל פרופ' מוחמד ותד, שמלבד היותו אחד החוקרים המובילים בהיבטים השוואתיים ובינלאומיים של המשפט הציבורי, בדגש על משפט חוקתי ומשפט פלילי, הוא גם חבר הוועדה הבוחנת שמנסחת את בחינות הלשכה. הוא עשה כברת דרך ארוכה והגיע לקדמת הבמה בעולם המשפט. כמי שהיה בין מקימי בית הספר למשפטים במכללה בצפת, כמי שמהווה דוגמה לכיצד משפטן בונה את מסכת חייו בהצלחה מרובה, אני סמוך ובטוח שהוא יצליח בתפקידו, ויוביל אתכם קדימה לעבר התעודה המיוחלת ובעיקר להיות משפטנים טובים, איכותיים וערכיים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *