אפריל 27, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

חרבות ברזל: השפעת הימים הראשונים על הנפש של ישראל

1 min read

צילום: depositphotos

ה-7 לאוקטובר 2023 ייזכר בדפי ההיסטוריה כאחד הימים הקשים והעקובים מדם של מדינת ישראל. בשעות הבוקר המוקדמות של יום שבת, מדינה שלמה קמה על רגליה למשמע הבשורות הקשות על הטבח ביישובי עוטף עזה. במתקפה הקשה קופחו חייהם של נשים, גברים, ילדים וקשישים, שהופתעו בביתם על ידי כוחות מזוינים של החמאס. בשעות שלאחר הטבח נכנסו לפעולה כוחות רשמיים של המדינה – לרבות כיתות כוננות, חיילי סדיר, חיילים מילואים, וכל המדינה נכנסה למצב של כוננות מוגברת. החותם שהשאירו המראות והפעולות בשטח עתידות להדהד במשך זמן רב, ויש את אלו שנפשם נפגעה בצורה קשה מאותם אירועים.

פוסט טראומה חרבות ברזל: המדינה ביום שאחרי

אין ספק שהמראות בשטח בעקבות תחילת מלחמת 'חרבות ברזל' השפיעו בצורה עמוקה על כל המעורבים בנושא. אזרחים ואנשי כוחות הביטחון כאחד נחשפו למראות מזעזעים, שהשפעתם על הנפש היא עמוקה. ברמה הארצית ישנם אזרחים רבים שחוו טראומה קשה, שתלווה אותם למשך שארית חייהם.

לצד אותם אזרחים, יש את אנשי כוחות הביטחון שהיו בשטח וממשיכים להיות בשטח גם בימים אלו. חלק מאלו שמשרתים כיום יהיו נפגעי חרבות ברזל, וכיום, וגם בעתיד תהיה להם זכות להגיש תביעה נגד משרד הביטחון. מדי יום אנשי כוחות הביטחון יוצאים ונלחמים עבור המדינה. בתקופה הזו הם נחשפים למראות ולסיפורים עם השפעה מתמשכת, וגודל ההשפעה טרם ידוע.

כיתות כוננות בישובים שהוכו במתקפה ספגו אבדות קשות, ונאבקו כדי להגן על חיי התושבים. בעוד שחלק איבדו את חייהם במהלך המלחמה, יש את אלו שנשארו מאחור ומתמודדים עם האובדן של חבריהם, בני משפחתם ושכניהם בקהילה.

בניגוד למאורעות אחרים, ההשפעה של מלחמת חרבות ברזל עדיין אינה מוכרת כפוסט טראומה, אלא כ-Acute Stress – הן עבור אזרחים והן עבור אנשי כוחות הביטחון וכיתות הכוננות, שמהוות חלק ממערך ההגנה.

טיפול נפשי עבור אלו שחוו פוסט טראומה בעקבות מלחמת חרבות ברזל יאפשר לאותם נפגעים להתמודד עם החוויות הקשות שחוו, ואזרחים זכאיים לטיפול נפשי במימון מדיני (בהתאם לנכות והתגמול שהם זכאיים לו). נפגעי חרדה בעקבות פעולות האיבה גם הם זכאיים לקבל טיפולים נפשיים ללא תשלום, גם אם לא קיבלו הכרה רשמית כנפגעי פעולות איבה.

פגיעה נפשית בעקבות מלחמת חרבות ברזל בכוחות הביטחון

אנשי כוחות הביטחון במדינת ישראל הם בקו הראשון לפעולות בשטח. חיילים צעירים וותיקים כאחד התגייסו למילואים ויצאו לקחת חלק במלחמה הקשה שסופה טרם ידוע. הפעולות והמבצעים בשטח הובילו לפציעות ופגיעות רבות בקרב חיילים, שוטרים ואנשי כוחות הביטחון – לרבות פגיעות גופניות ונפשיות.

אלו שחוו פגיעות ופציעות גופניות בחרבות ברזל זכאיים לטיפול מקצועי ממשרד הביטחון, על מנת שיוכלו להחלים ולהשתקם. בעוד שיש את אלו שיש להם פגיעות חולפות, יש את אלו, שלמרבה הצער, יסבלו מנכות קבועה בעקבות השתתפות במלחמת חרבות ברזל.

אותם נפגעים זכאיים לקבל הכרה כנכי צה"ל, ולמצות את מלוא הזכויות שלהם מול משרד הביטחון. קבלת אחוזי נכות מאפשרת לאנשי כוחות הביטחון, שנפצעו במהלך מילוי תפקידם, לקבל פיצוי על הנזקים שנגרמו להם. הפיצויים האלו חיוניים מפני שנכויות רבות אינן מאפשרות לנהל אורח חיים תקין, או דורשות טיפול רפואי מתקדם.

הגיבורים בחזית יכולים לממש זכויות ראשוניות באמצעות הגשת בקשה לפציעה בשירות מילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל. הגשת בקשה להכרה בנכות מאפשרת לאותם אנשי מילואים וכיתות כוננות שנפגעו לקבל טיפול רפואי הולם, לקבל הסעות, תשלומים על ימי מחלה, תרופות, טיפולי המשך, ועוד.

למרות שמדובר בנושא רגיש, ישנה חשיבות לפעולה מהירה מבחינת הגשת תביעות למשרד הביטחון. הגשת תביעה באופן מסודר ומקצועי תאפשר למצות את הזכויות שמגיעות לחיילי מילואים ואנשי כיתות כוננות, ולמרבה הצער, המספר של אלו שזכאיים לפיצויים האלו גדל מדי יום.

חרבות ברזל: מה יהיה ביום שאחרי?

אבק המלחמה בעקבות חרבות ברזל טרם התפוגג, אך דבר אחד בטוח: אנשים רבים, ובעיקר אלו שמשרתים בכוחות הביטחון, הושפעו לטווח הארוך. ישנה סבירות גבוהה שאלו שמשרתים בכוחות הביטחון יחוו פוסט טראומה בעקבות חרבות ברזל, וכבר היום יש לאלו שמשרתים במשרד הביטחון יכולת לממש חלק מזכויותיהם, אך מלוא ההיקף של הפגיעות הגופניות והנפשיות טרם ידוע.

ככל שהזמן יעבור, יש להניח כי רבים מאלו שהשתתפו במבצע יחוו מצב של פוסט טראומה בעקבות חרבות ברזל. יש גם את אלו שהמלחמה הזו, בשילוב עם אירועים מהעבר, תהווה טריגר להתפרצות של פוסט טראומה. החיילים והחיילות האמיצים שנמצאים בחזית זכאיים לזכויות רבות – הן ברמה החברתית והן ברמה המעשית, שכן הם פצועי מלחמת חרבות ברזל.

בין שמדובר בנכות גופנית או נפשית, חשוב שלא להזניח את אלו ששומרים עלינו מכל משמר. מיצוי זכויות מאפשר להמשיך ולקבל טיפולים חיוניים, והתנהלות נכונה מול משרד הביטחון תאפשר למצות את הזכויות שלכם במלואן. בתקווה לימים טובים יותר בקרוב, נותר לייחל להקלה בגזרה המדינית ולחזרתם השלמה של אנשי כוחות הביטחון שמגנים בחירוף נפש על מדינת ישראל.

משרד עורכי דין ידידיה בלומהוף מתמחה באופן בלעדי בתביעות משרד הביטחון ודואג למיצוי הזכויות של אלה אשר הגנו בגופם ובנפשם על המדינה. עו"ד בלומהוף הינו מוכר גם כנכי צה"ל בעקבות פציעה שעבר כששירת לוחם ביחידת שלדג. כיום המשרד מוביל את מירב החיילים ביחדות המיוחדות ואנשי כוחות הביטחון למיצוי זכויותיהם בהכרתם כנכי צה"ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *