אפריל 25, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

מכתב יידוע לחשוד, שימוע פלילי ושימוע לפני השעיה

1 min read

צילום: freepik

מהו מכתב יידוע לחשוד, מהי תכליתה של זכות השימוע והאם מותר להשעות עובד טרם עריכת שימוע – על כל אלו ועוד, בכתבה שלפניכם

החלטה בדבר העמדה של אדם בדין היא החלטה משמעותית, שיש לה השלכות משמעותיות על החשוד ועל משפחתו.

על כן, בהתאם לדין הישראלי, בעבירות מסוג פשע, שדינן מעל 3 שנות מאסר, על רשויות התביעה להודיע לחשוד כי יש לו זכות לשימוע ולאפשר לו להשמיע טענותיו בנושא.

החשוד יוכל לפנות לתביעה תוך 30 יום בבקשה מנומקת, בה יסביר מדוע אין להגיש כתב אישום בעניינו.

מכתב יידוע לחשוד

על-פי סעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, רשות התביעה שאליה הועבר חומר חקירה הנוגע לעבירת פשע, צריכה לשלוח לחשוד הודעה על כך לפי הכתובת הידועה לה. הסייג הוא – אלא אם פרקליט מחוז או ראש יחידת התביעות, החליט לפי העניין, כי קיימת מניעה לכך.

כותרתה של הודעה כזו, אשר נשלחת מרשות התביעה אל החשוד, נקראת: "מכתב יידוע לחשוד".

בהמשך קובע החוק, כי בתוך 30 ימים מיום קבלת ההודעה, החשוד רשאי לפנות לרשות התביעה, בכתב ובבקשה מנומקת, להימנע מהגשת כתב אישום, או מהגשת כתב אישום בעבירה מסוימת. פרקליט המדינה, פרקליט המחוז, ראש יחידת התביעות או מי שהם הסמיכו לכך, לפי העניין, רשאים להאריך את המועד האמור.

בעצם כך, זכות השימוע מאפשרת לחשוד זכות טיעון ראשונית לפני שיהפוך מחשוד לנאשם, אשר מוגש כנגדו כתב אישום. ככלל, הליך השימוע יתבצע בכתב, אך ישנה אפשרות שייערך בעל-פה, בהתאם לשיקול דעת התביעה.

שימוע פלילי

כאמור, זכות השימוע תנתן לחשוד בעבירות מסוג פשע. עם זאת, חשוב לציין כי אין מניעה לקיים הליך שימוע, בכתב או בע"פ, גם בעבירות מסוג חטא או עוון. זאת, על-פי שיקול דעת התביעה ובהתחשב בנסיבות התיק.

זכות השימוע היא זכות חשובה ביותר. בפסיקה נקבע, כי זו זכות יסוד במשפט הפלילי, והיא מהווה חלק מהותי מהליך משפטי הוגן.

במסגרת הליך שימוע פלילי (כאשר מדובר בעבירות מסוג פשע), זכאית ההגנה לבקש מהתביעה את עיקרי חומר הראיות שבידי התביעה כדי שתוכל להתכונן להליך השימוע בצורה מיטבית.

בהליך שימוע פלילי ניתנת לחשוד הזדמנות להראות לתביעה כי טעתה, או להוסיף ראיות משלו, כך שהוא יצליח להוכיח כי אין מקום להגיש נגדו כתב אישום.

בשלב השימוע הפלילי, חלה חובה על רשויות התביעה לשקול את הדברים שאמר החשוד והראיות שהציג בפניה, בלב פתוח ובנפש חפצה.

חשוב לציין, כי בהליך השימוע חשוב להתנהל בצורה נבונה ולהזהר מהעלאת טענות שעלולות בסופו של דבר לעמוד לחובת החשוד ולהוביל להגשת כתב אישום כנגדו.

על כן, ישנה חשיבות רבה להתייעצות עם עורך דין פלילי, טרם השימוע. בנוסף, חשוב מאוד שהחשוד ייוצג ע"י עו"ד בהליך השימוע עצמו. אם לא כן, החשוד עלול להפליל את עצמו ולגרום נזק להגנה שלו.

עוד יש לציין, כי ישנם מצבים בהם לא כדאי לקיים את הליך השימוע, שכן חשיפת קו ההגנה של החשוד בשלב זה יכולה להזיק לו. גם לשם כך חשוב להתייעץ עם עו"ד פלילי, כדי שיסייע לנאשם להגן על עצמו בצורה הטובה ביותר האפשרית.

במקרים בהם לא קוימה חובת השימוע, ישנה השלכה ישירה להפרת החובה. כתב אישום שהוגש תוך הפרת זכות השימוע הוא בטל מעיקרו, שכן הוגש בחוסר סמכות. זאת, משום שהסמכות להגיש כתב אישום מתגבשת רק לאחר עריכת שימוע.

שימוע לפני השעיה

במגזרים שונים במשק, כמו עובדי מדינה, עובדי הרשויות המקומיות וכן עובדי התעשיות הביטחוניות, לעתים נשקלת אפשרות השעייתו של עובד ממקום עבודתו או העברתו לעבודה אחרת, כאשר נפתחת נגדו חקירה פלילית.

ואולם, טרם ההשעיה, יש חובה על המעסיק לערוך לעובד שימוע.

המטרה של שימוע לפני השעיה – הבטחת ניהול הליך תקין והוגן כלפי העובד, שכולל בחינת הנסיבות והנתונים הרלוונטיים כולל הגרסה של העובד.

בעיקרון, שימוע לפני השעיה ייערך בכתב, אך במקרים מיוחדים ניתן יהיה לערכו בעל-פה.

לתוצאות של השימוע השלכות משמעותיות על העובד ועתידו, כולל שמו הטוב וכמובן פרנסתו. על כן, יש חשיבות רבה להתייעצות עם עו"ד פלילי שעוסק גם בדין משמעתי, כדי שעניינו של העובד יישמע וייוצג היטב.

משרד עו"ד גיא פלנטר מעניק ייצוג משפטי לעובדים שנפתחה נגדם חקירה פלילית, ועקב כך מעסיקיהם מתכוונים להשעותם מעבודתם או להעבירם לעבודה אחרת.

כמו-כן משרד עו"ד פלנטר מייצג חשודים בהליכי שימוע פלילי מול רשויות התביעה במטרה למנוע הגשת כתב אישום ולסיים את הפרשה ללא הכתמה בפלילים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *