אפריל 25, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

לשכת עורכי הדין בעתירה לבג"צ: "הביטוח הלאומי השתלט על הוועדות הרפואיות"

פיקוח על רופאים, שינוי פרוטוקולים והארכת כהונה שלא כדין. עתירה שהוגשה לבג"צ ע"י לשכת עורכי הדין מעלה טענות נגד התנהלות הביטוח הלאומי בוועדות הרפואיות על חשבון המבוטחים. עו"ד ענת קאופמן המשמשת כיו"ר הוועדה לביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין המובילה את העתירה: "גם אם יש רצון טוב, כוח מוחלט בלי בקרה – משחית"

עתירה שהוגשה לבית המשפט העליון על ידי לשכת עורכי הדין, בהובלת עו"ד ענת קאופמן, יו"ר הוועדה לביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין, חושפת שורה של התנהלויות פסולות של הביטוח הלאומי שיש בהם כדי להשפיע על הוועדות הרפואיות בניגוד לדין. העתירה הוגשה לאחר שלאחרונה הצטברו בוועדות הביטוח לאומי שבלשכת עורכי הדין עדויות רבות, המעידות על התערבות של הביטוח הלאומי בפעילות הוועדות הרפואיות, למרות שעל פי החוק הן אמורות להיות גוף עצמאי בלתי תלוי. לעתירה צורפו מסמכים ותצהירים המוכיחים שנציגי הביטוח הלאומי מנחים את הרופאים כיצד לפסוק בוועדות, וכן מצורפות הוכחות לתיקון פרוטוקולים ללא ידיעת המבוטחים.

ענת קאופמן
עו"ד ענת קאופמן. צילום: רמי זרגנר

במקרים בהם דנות הוועדות הרפואיות, נמצאים למעשה מצד אחד המבוטחים ומצד שני הביטוח הלאומי. על פי חוק, חייבות הוועדות להיות ניטרליות ובלתי תלויות בבואן לדון במקרים. בפועל המציאות היא כי הביטוח הלאומי למעשה ממנה את הרופאים היושבים בוועדות, מתווה מדיניות, מפקח על החלטותיהם ומשנה פרוטוקולים, כל זאת תוך פגיעה מהותית בזכויות המבוטחים.

עו"ד ענת קאופמן, המשמשת כיו"ר הוועדה לביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין ומובילה את העתירה אמרה כי "מישהו התבלבל ושכח את המטרה הבלעדית של החוק – טובת המבוטח. מה שקרה לאחרונה הוא שהצטברו אצלנו בוועדת ביטוח לאומי שבלשכת עורכי הדין עדויות חמורות רבות. את צעדי הביטוח לאומי לאורך השנים ניתן להבין רק לאור הפרנויה מרמאות המבוטחים ומהתדלדלות הקופה. הוא השתלט על הוועדות ששם נקבע גורל המבוטחים. הוועדות הרפואיות הן גוף שחייב להיות עצמאי ובלתי תלוי ולבחון מצב בריאותי ללא חשש מ"האח הגדול". גם אם יש רצון טוב, כוח מוחלט בלי בקרה – משחית. חשוב להדגיש, העתירה אינה כנגד הרופאים וגם לא כנגד הפקידים אלא כנגד השיטה. אנו מבקשים בעתירה להורות על מינוי וועדה מייעצת בלתי תלויה עם נציגות הלשכה אשר תופקד על מינוי הפוסקים ופעולתם בוועדות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *