מאי 3, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

חוק החומרים המסוכנים בישראל

1 min read

קרדיט תמונה FREEPIK

כאשר מדובר על חומרים מסוכנים ניתן לומר שהחוק של החומרים המסוכנים בישראל, אשר נקרא התשנ"ג – 1993, קובע שכל כימיקל או רעל מזיק, אשר עשויים להימצא בחקלאות, בתעשייה ובמוסדות ציבור ואפילו אצלכם בבית. במצב של אירוע, לרבות אירועים של שפכים, דליקות ופיצוצים, חומרים אלה מהווים סיכון רב לסביבה וגם כן אל אנשים אשר מצויים בה ומכאן השם הזה.

שנת 1993 במדינה היוותה נקודת מפנה בכל מה שקשור אל הטיפול בחומרים המסוכנים. השינוי הזה הגיע בגלל התרחשות של אירוע מאוד חמור במפעלים אשר נמצאים במרכז הארץ. האירוע, אשר החל כשפכים של חומצה לתוך מאורה, האירוע התפתח עד לתגובה מאוד חריפה בין החומצה והבסיס לסתירתה וגבה חיים של כבאי והמון פציעות של אנשים אחרים. כאמור, האירוע זה הגדיר מחדש את כל הנושא של החומרים המסוכנים במדינת ישראל וקבע מדיניות שהיא ברורה בכל הקשור לטיפולים באירועים מהסוג זה.

 

סיווגם של החומרים המסוכנים

חשוב לסווג את החומרים המסוכנים, בהתאמה אל התכונות שלהם ל – 9 קבוצות של סיכון. לכל קבוצת סיכון יש כמובן מספר בגלל שלדוגמה, קבוצת סיכון 8 מאפיינת את החומרים שהם קורוזיביים מאכלים, אשר כוללת את כל החומצות וגם הבסיסים. יש גם סיווגים שונים לקבוצות משנה, זאת אומרת שקבוצה 2 אשר מאגדת בתוכה את כל החומרים הגזים, מתחלקת לשלושה קבוצות משנה שונות שבהן הגזים הדליקים, הגזים הדחוסים הבלתי דליקים וגם גזים רעילים. לכל החומרים המסוכנים מצומדים 2 מספרים שהם ייעודיים. האחד זה מספר האו"ם והשני זה מספר ה CAS. מספר האו"ם זה המספר הבין הלאומי שהוא בן 4 ספרות אשר מהווה בתור תעודת זהות לחומר בשביל הזיהוי כמובן. מספר הרישום של CAS, גם הוא מאוד ייחודי לכל חומר בנפרד והוא נועד לאתר חומרים דומים ולהם יש יותר משם אחד. אם אתם מעוניינים בעוד תוכן איכותי תיכנסו אל האתר גם למידע נוסף אודות היתר רעלים מערכת דַּעתַּ'חוֹק.

קרדיט תמונה FREEPIK

דרישות והתרים

החוק של החומרים המסוכנים קובע שיש איסור על האדם לעסוק בכל מיני רעלים, רק אם יש בידו היתר מסוים לרעלים מטעם הגנת הסביבה. הצורך שיש בהיתר מותאם אל הסוג של החומר, הריכוז שלו והכמות שלו וגם על התוקף של ההיתר אשר הוא  משתנה בהתאמה אל הרמה של הסיכון והסיווג  של המוסד או המפעל. בעל ההיתר מתחייב לעמוד בכל התנאים בנוגע אל האחסון של הרעלים לדוגמה, שילוט, טיפול בפסולת, שינוע ועוד. ישגם הנחיות ייעודיות אל המגזרים העסקיים הרבים השונים. משנת 1993 המפעלים המסוכנים חויבו בהגשה של תיקים של מפעלים ותיקים לשטח של הכבאות והצלה, אשר סוקרים בין היתר גם את הנושא של החומ"ס. אלה אשר נמנים בדרישות התקנות של רישוי העסקים לכל המפעלים מסוכנים וגם בהתאמה מלאה אל ההוראות של נציב הכבאות .המטרה של של תיק השטח הוא כמובן לשמש את שירותי הכבאות בשביל להכיר את המבנה לצורכי לימוד שונים והיערכות מוקדמת אם ויקרה אירוע חירום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *