אפריל 30, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

הרשות לאכיפה במקרקעין יצאה במבצע אכיפה נרחב כנגד עסקים לא חוקיים

1 min read

אבטחה. קרדיט: pexels

במהלך השבוע האחרון ביצעה הרשות לאכיפה במקרקעין, בסיוע יחידת מתפ"א של משטרת ישראל מבצע אכיפה נרחב כנגד מעל 100 עסקים לא חוקיים לרבות מפעלי בטון, מגרטות, מגרשים לאחסנה וכיו"ב באזור עמק חפר, חדרה, מנשה, חוף הכרמל ועירון (ואדי ערה).

העסקים שייעודם מסחרי, פעלו בניגוד לחוק על קרקעות שייעודים שטח ציבורי פתוח וקרקע חקלאית מוכרזת.

במסגרת המבצע נחקרו על ידי הרשות לאכיפה עשרות חשודים בגין השימוש האסור במקרקעין ומעל מחצית מהעסקים חתמו על התחייבות לפינוי העסקים בתוך מספר חודשים בלא צורך בהטלת קנסות מנהליים. כנגד העסקים שלא חתמו על התחייבות לפינוי יינתנו התראות וקנסות בשווי של עד 600 אלף ש״ח.

תופעת העסקים הלא חוקיים מייצרת לרוב "כלכלה שחורה" שאינה מדווחת לרשויות המס ויוצרת פער בתשלומים וחובות רגולטוריות שמוטלות על עסקים שנמצאים במקום מוסדר, לבין עסקים שנמצאים במקום לא מוסדר כדוגמת תשלומי ארנונה ומים בתעריפים מתאימים.

אבטחה. קרדיט: pexels

בנוסף, שימוש מסחרי בקרקע שייעודה אינה מסחרי משפיע בצורה משמעותית על מחירי השכירות שמשלמים בעלי העסקים. כך למשל, שימוש מסחרי במבנה על קרקע שמיועדת למסחר, יעלה פי 5 משימוש למסחר במבנה חקלאי.

כפי שפורסם בדו"ח השנתי של הרשות לאכיפה במקרקעין בחודש יולי האחרון, על פי נתוני שומות שווי מקרקעין שערכה הרשות עולה כי שווי עבירות השימוש האסור, קרי, הפער בין השווי של הקרקע בייעודה החוקי, לבין שווי הקרקע על פי השימוש שנעשה בה בפועל עומד על מאות מליוני שקלים (זאת רק לגבי העבירות שהוגשה לגביהן בקשה להישפט (כשמינית מכלל העבירות נגדן פעלה הרשות)). נתון זה מצביע על הערך הכלכלי של העבירות.

הרשות לאכיפה במקרקעין תמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה לשמירה על שלטון החוק ועל האינטרס הציבורי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *