אפריל 30, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

שוק הנגזרים הישראלי – לאן? יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים

1 min read

לאחרונה הודיעה הבורסה על כוונתה להקטין את המכפיל על אופציות ת"א-35 מ- 100 ל- 50, מהלך שצפוי לאפשר תמחור דיפרנציאלי של אופציה על מדד ת"א-35. נכון, במסגרת המהלך חלק מהמשקיעים ישלמו יותר מהעלות אותה הם משלמים כיום, אך המטרה המרכזית של מהלך זה היא מימון המקורות לעידוד שוק הנגזרים המקומי הנאבק על עתידו.

האופציות על מדד ת"א-35 הן המוצר המוביל בשוק הנגזרים של בורסת ת"א וגם מוצר זה מצוי בדעיכה רב שנתית המקבלת ביטוי בירידה החדה במספר החשבונות הפעילים, מרמה של למעלה מ- 6,000 חשבונות פעילים בשנת 2013 לכ- 4,000 חשבונות פעילים אשתקד, זאת כאשר כמחצית מהמחזור מתבצע על ידי מערכות מסחר אלגוריתמיות ומספר שחקני נוסטרו בודדים, המרכזים יחד כ- 60% מנפח הפעילות בשוק.

המוצר השני הקיים בשוק הנגזרים המקומי הוא אופציות על שקל-דולר, נגזר אשר מחזורי המסחר שלו מתכווצים בהתמדה ועוברים לשוק הנגזרים הנסחרים מעבר לדלפק (OTC), שם המשקיעים זוכים ליתרונות רגולטוריים רבים, נזילות עצומה וגמישות ברמת המוצר. חשוב לציין כי פעילות מחוץ למסחר (OTC) אינה מפוקחת בדומה לפעילות המתקיימת במסחר בבורסה, וכך מאפשרת לפעילים בשוק הנגזרים לא לקחת סיכון צד שני שאינו מתקיים במסחר בבורסה, או כאשר אין מגבלת פוזיציות בשוק הנגזרים, בניגוד למצב בשוק הסחיר, שם הרגולטור דואג לתקינות המסחר. חשוב מכל, כאשר העמלות בשוק ה- OTC גלומות במחיר הן "מוחשכות" והמוסדי אינו נדרש לשלמן מאמצעיו ויכול להשית זאת על ציבור המשקיעים, זאת בניגוד לעמלה של נגזר סחיר. כך שאין זה פלא ששוק נגזרי השקל–דולר בבורסה נמצא בנסיגה, שלא לומר בסכנת הכחדה.

בנוסף לנגזרים על מדד ת"א-35 ועל השקל–דולר, קיימים בבורסה גם אופציות על שקל–אירו, אופציות על מדד הבנקים ואופציות על מניות בודדות ואולם נגזרים אלו מרכזים פעילות מינימאלית. כמו כן, בישראל 2022 אין שוק חוזים עתידיים, זאת למרות שעד לאחרונה היו רשומים למסחר בבורסה חוזים על מדדי מניות מסויימים, אך הם לא ריכזו פעילות. בעבר היותר רחוק נרשמו בבורסת ת"א נגזרי ריבית על איגרות חוב ממשלתיות ומק"מים, אולם המוצרים הללו כשלו והפסיקו להיסחר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *