אפריל 28, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

החלטה נדירה של הביטוח הלאומי: התקף הפאניקה של קצינת הציות הוכר כפגיעה בעבודה

1 min read

freepuk

קצינת ציות בחברת נדל"ן מהגדולות במשק, הופתעה לגלות את שמה מרוח על גבי כותרות עיתוני הכלכלה, בפרשה שכלל לא הייתה קשורה להתנהלותה. הפרסום המפתיע שנקב בשמה, והוציא אותה בבת אחת מאנונימיות, גרם לה לטלטלה נפשית קשה שממנה לא התאוששה עד היום. 

לדברי עו"ד שירי אלון, המייצגת אותה, כתוצאה מהמקרה לקתה האישה בהתקפי חרדה פוסט טראומתיים (PTSD), ומצבה כה החמיר, עד שאיבדה את יכולתה לעבוד, לא רק במקצועה הייחודי, אלא בכל משלח יד אחר.
קוראים רבים ודאי אינם מכירים את עיסוקם הייחודי של קציני הציות. מדובר במקצוע צעיר יחסית, שהוכנס לחברות גדולות במשק, מלפני קצת יותר 20 שנה.
תפקידו של קצין ציות הוא לפקח על ציות הארגון ועובדיו להוראות החוק והרשויות, ובפרט הוראות המשפיעות על תפקודם של עובדי הארגון. בנוסף לפיקוח עוסק קצין הציות בגיבוש מדיניות ציות, וביצירת נהלים שיבטיחו את הציות הנדרש. תפקיד קצין הציות מתקיים בעיקר בארגונים שפעילותם נתונה לרגולציה נרחבת, כגון ארגונים פיננסיים, חברות ביטחוניות, בתי חולים וקופות חולים, וחברות תשתיות וכרייה.
קציני הציות נחבאים אל הכלים, ומעטים מהם מוכרים בציבוריות הישראלית. על כן הפרסום הפתאומי של קצינת הציות בתקשורת, בשמה המלא ותפקידה הייחודי, תוך קישורה להתנהלות שלא כדין בחברה שבה עבדה – גרם לה לחוש שהקרקע המקצועית הבטוחה עליה פסעה, נשמטה באופן פתאומי מתחת לרגליה, והיא הוצפה בלחץ נפשי עצום, ולקתה הלם ובחרדה.
לדברי עו"ד אלון, העובדת החלה לסבול מדפיקות לב מואצות, מסחרחורת, ומתחושה מוטעית כאילו אסון גדול עומד לקרות. לעיתים היא חשה ממש שהיא עוברת אירוע לבבי, ולבסוף החליטה לפנות לבית החולים.
freepuk
האישה הגיעה יום לאחר המקרה לחדר מיון בבית חולים במרכז הארץ, שם אובחנה כסובלת מהתקפי חרדה קשים. היא שוחררה לביתה לאחר מתן מרשם לכדורי הרגעה, והפנייה לטיפול נפשי ופסיכיאטרי.
לדברי עו"ד אלון, מאז המקרה לא שבו חייה של קצינת הציות למסלולם. בשל האירוע היא סובלת לאורך ימים ארוכים מהתקפי חרדה קשים ומתמשכים, ואף שקעה בדיכאון עקב מצבה.
כתוצאה ממצבה הנפשי, מסתגרת האישה בביתה, ויחסיה עם סביבתה הקרובה ומעגל חבריה הגיעו לשפל המדרגה. לדברי עו"ד אלון, הטיפול הנפשי והפסיכיאטרי אליהם פנתה, לא סייעו לשיפור מצבה, ומאז המקרה, היא איבדה לחלוטין את יכולתה לעבוד ולהשתכר למחייתה.
בצר לה, פנתה העובדת לעו"ד אלון, אשר הגישה בשמה בקשה לביטוח הלאומי, להכיר באירוע כתאונת עבודה. אל הבקשה צירפה עו"ד אלון את חוות דעתם של פסיכיאטר ופסיכולוג המטפלים בה, וכן חוות דעת של רופא תעסוקתי, אשר קבעו שבעקבות מצבה הנפשי, האישה אינה מסוגלת להמשיך יותר בתפקידה כקצינת ציות, או בכל מלאכה אחרת – וזאת חרף הכשרתה וניסיונה רב השנים.
לאחרונה קיבל המוסד לביטוח לאומי את הבקשה, והכיר, באופן נדיר, באירוע כתאונת עבודה. וועדה רפואית שבדקה את האישה קבעה כי היא סובלת מאובדן כושר עבודה בשיעור של 100%. לדברי עו"ד אלון, ההכרה מזכה את מרשתה בגמלה חודשית גבוהה מהמוסד לביטוח לאומי, בשל תפקידה הבכיר ושכרה הגבוה.
לדברי עו"ד אלון, להכרת המל"ל בתובעת כנפגעת עבודה קיימת חשיבות רבה, משום שהכרה זו מעניקה לה מעתה פטור מלא מתשלום עבור תרופות בקופת חולים המיועדות לטיפול במצבה הנפשי, וכן פטור מלא מתשלום עבור ביקורים אצל רופאים ועבור ציוד רפואי.
בנוסף, בכל מקרה של החמרה עתידית במצבה של האישה, כתוצאה מנכותה הנפשית, היא תהיה רשאית לפנות בשנית למל"ל ולדרוש ממנו להכיר גם בהחמרה במצבה – וכך לזכות לתגמולים נכבדים שיצטרפו לגמלה חודשית הקבועה שאותה היא מקבלת.
בנוסף, עומלת עו"ד אלון, בימים אלה, על גיבוש תביעה שתוגש נגד חברת הביטוח שביטחה את האישה באובדן כושר עבודה, תביעה שצפויה להתקבל, ולזכות אותה באלפי שקלים נוספים בכל חודש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *