אפריל 27, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

פשיטת רגל – מה אתם חייבים לדעת?

1 min read

צילום: freepik

פשיטת רגל, המכונה כיום חדלות פירעון ושיקום כלכלי, היא הליך המיועד לאפשר לאדם לפתוח דף חדש בחייו הכלכליים, ומאידך לאפשר לנושים לקבל את מרבית הכספים המגיעים להם. בשורות הבאות יוסבר על ההיבטים הבסיסיים של ההליך.

שינוי בהליכי פשיטת רגל

עד לפני כשלוש שנים, בשנת 2019, ההליך אכן כונה פשיטת רגל. במסגרתו הועברו נכסים של החייב לידי הכונס הרשמי, שהיה בוחן את עמדות הצדדים ומגיעה להחלטה – האם לקבוע הסדר חובות או פשרה מול הנושים, או להוציא הכרזה על פשיטת רגל. במידה ולא ניתן להגיע להסדר, פשיטת הרגל משמעה שמעבירים את הנכסים לידיו של נאמן, המוכר אותם ומחלק את הכסף לנושים על פי סדר קדימויות מסוים. בד בבד, לאורך התקופה היו חלות על החייב מגבלות כמו עיכוב יציאה מהארץ, חובת הגשת דוחות כספיים, תשלומים חודשיים ועוד. בתוך כך, בשלבים שונים ניתן היה להגיע לפשרה באמצעות עורך דין פשיטות רגל, שבו מפורטים מועדי התשלומים, הפריסות, סדר הקדימויות וכדומה, כאשר לאחר אישור הנושאים היה בית המשפט מאשר את ההסדר. מכאן והלאה, יתרת החובות של החייב הייתה פטורה.

עם הזמן ברור היה שקיימות לא מעט בעיות בהליכי פשיטת רגל, שנטו להתארך מאוד, לגרום עוול לנושים הממתינים זמן רב לכספם, וגם עוול לנאשם שלאורך תקופה ארוכה נאלץ להתמודד עם פגיעה בשמו הטוב ועם מגבלות שהקשו על פתיחת דף חדש. על כן, בשנת 2019 בוצעה הרפורמה של חדלות פירעון, אשר בה שיקום כלכלי, יעילות ומהירות, והחזר החובות לנושים בזמן סביר עומדים במרכז הבמה.

כל עורך דין חדלות פירעון יוכל להסביר לכם, שבהליכים הנוכחיים קיימת חשיבות רבה לסכום החוב הכולל. במידה ומדובר בסכום שאינו עולה על 150 אלף שקלים, ההוצאה לפועל היא שמנהלת את ההליך. לעומת זאת, בסכומים גבוהים יותר מי שמנהל את ההליך הינו הממונה על הליכי חדלות פירעון. אחד ההבדלים המשמעותיים הוא קיצור של תקופת המגבלות עד לשלוש שנים לכל היותר. ההליך מתחיל בבדיקה כלכלית של החייב (עם מגבלות זמניות על משיכת צ'קים, שימוש בכרטיס אשראי וכדומה), ולאחר מכן מציעה הממונה או ההוצאה לפועל תוכנית שיקום כלכלית. לא פעם התוכנית מובילה להפטר מיידי של חלק מהחוב, כאשר את היתרה משלם החייב לנושים בפריסה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *