אפריל 28, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

מידע חשוב על פירוק חברה

צילום: FREEPIK

פירוק חברה הוא מהלך העשוי להתבצע מרצון, לרוב עקב מטרות מסוימות של בעלי המניות, אך בדרך כלל ההליך מבוצע שלא מרצון. כלומר, כאשר חברות מגיעות למצב בו אינו מסוגלות לכסות את התחייבויותיהן הפיננסיות כיום ובעתיד. במקרים אלו, יש לבצע מהלכים שמטרתם לנצל את הנכסים, הכספים והמשאבים של חברות אלו על מנת להגיע לכיסוי מקסימאלי של חובותיהן.

כיצד מבוצע פירוק חברה שלא מרצון

פירוק חברה הוא הליך שראשיתו בבקשת פירוק, אותה מגישים נושים או החברה עצמה, אל בית המשפט המחוזי. כעת, תוך זמן קצר יחסית ימנה בית המשפט מפרק זמני לחברה, אשר תפקידו לוודא כי הנכסים והמשאבים הקיימים חברה יישמרו, ולא ינוצלו למטרות אחרות מלבד כיסוי עתידי של החובות. יכולות להיות מספר עילות לפירוק, אותן בית המשפט יבחן, ובסופו של דבר יוצא צו פירוק. משמעותו של הצו היא שמכאן והלאה מעוכבים הליכי הוצאה לפועל והליכים משפטיים שכבר החלו כנגד החברה.

תפקידו הנוסף של הכונס הוא לבדוק את המצב הפיננסי לאשורו, מדוע הוא נגרם, ובאם קיים צורך לפתוח בחקירה לבחינת ההתרחשויות להובילה לחדלות הפירעון. בנוסף, על המפרק לפעול לכינוס אסיפת נושים ובעלי מניות, אשר בה יש להחליט על מפרק קבוע, שיכול להיות אותו אדם או אדם אחר, אם כי בית המשפט עשוי שלא לקבל את ההחלטה, והוא הקובע בעניין זה.

בשלב הבא, שעשוי להיות ממושך בהתאם להיקף הפעילות של החברה, הכנוס מכנס את המשאבים והנכסים אל קופה שממנה יגיעו התשלומים לנושים. השלב הזה נמשך עד שמכוסים כלל הנכסים והחברה פרעה כמה שיותר מחובותיה, המחולקים על פי סדר הנושים. אחרי שחוסלו כל המשאבים יוציא בית המשפט המחוזי צו חיסול לחברה, מה שאומר שאין אפשרות להגיש נגדה תביעות. זאת, למעט מצבים נדירים יחסית שבהם בית המשפט מחייה את החברה, ובמקרים אלו עשויים אף הבעלים הפרטיים לעמוד מול תביעות.

פירוק של חברה מרצון

כאמור, במרבית המקרים חברות מפורקות שלא מרצון. עם זאת, לעיתים מבוצע פירוק מרצון דרך בית המשפט או בלעדיו. ניתן לפרק חברה בלי בית המשפט אם היא יכולה לפרוע את כלל חובותיה בתוך שנה. במידה שלא, יש לבצע את התהליך דרך בית המשפט. ישנן מספר סיבות שבגללן פועלים לפרק חברה מרצון, בעיקר אם בעלי המניות מעוניינים להשתמש בהון המושקע בחברה לאפיקים אחרים.

ראשית של התהליך הוא בתצהיר המוגש לרשם החברות לגבי כושר הפירעון, כינוס של אסיפה כללית והחלטה על זהות המפרק (במידה והחברה מסוגלת להחזיר את חובותיה), עדכון של רשם החברות לגבי זהות המפרק, פרסום של הודעת הפירוק, ומכאן ממשיכים לכינוס הנכסים והחזרת החברות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *