מאי 4, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

העברת דירה ללא תמורה

1 min read

צילום: Freepik

העברה ללא תמורה של דירה או נכס מקרקעין אחר היא העברת זכויות בעלות בדירה מבעליה הנוכחי לאדם אחר אליו מעבירים את הזכויות בדירה, וזאת ללא כל תמורה שהיא, כגון תשלום כסף או תמורה אחרת. קיימות לא מעט סיבות לצורך בהעברת דירה מאדם לאדם, כגון סיבות משפחתיות כגון מהורה לילד, או לצורך קבלת הטבת מס או מסיבה חוקית או משפטית אחרת.

חשוב לציין שהעברה דירה או נכס מקרקעין אחר ללא תמורה נחשב לעסקה במקרקעין לכל דבר ונחשב לאירוע מס.

בטרם ביצוע העברה ללא תמורה של דירה או נכס מקרקעין אחר, יש לוודא שהתהליך תואם את הדרישות המשפטיות והחוקיות, בין אם חוקי המקרקעין, חוקי המס, דרישות הרשות המקומית בו מצוי הנכס ועוד. הדרך המדויקת בה על הצדדים לעסקה לפעול תלויה במספר גורמים, כולל מסמכים משפטיים והתקשרות לרשויות הרלוונטיות באזור בו מצוי הנכס.

על מנת לשלב מקורות נוספים שיכולים לסייע עם התהליך המדויק, כדאי להתייעץ עם עורך דין אשר יכול לספק הכוונה עדכנית ומדויקת.

צילום: Freepik

מהם המאפיינים של עסקת העברה ללא תמורה?

העברת דירה או נכס מקרקעין אחר ללא תמורה היא עסקה במקרקעין, בה מועבר רכוש מאדם, חברה או שותפות לאדם או גורם אחר וזאת ללא מתן תמורה או תשלום כלשהו .

 

אלו המאפיינים העיקריים של עסקת העברה ללא תמורה :

  1. העדר תמורה כללית: בעסקת העברה ללא תמורה, אחד הצדדים [המעביר], מעביר דירה או נכס מקרקעין אחר לצד השני [המקבל] מבלי לקבל בתמורה כל אמצעי תמורה אחר, כמו כסף, רכוש או שירות בחזרה.

 

  1. העברה לצורך סיוע או תרומה: עסקת העברה ללא תמורה נעשית כאשר הכוונה של הצד המעביר היא לסייע או לתרום לצד המקבל, מתוך ציפיה לא לקבל תמורה בחזרה. עניין זה יכול להיות תרומה לעמותה, לדוגמא, או סיוע לחבר או קרוב משפחה, או כל פעילות אחרת שמטרתה לסייע לאדם או קהילה מסוימת.

 

  1. העדר אפשרות לתבוע את קבלת תמורה: בעסקת העברה ללא תמורה, הצד המעביר אינו יכול לתבוע את הצד המקבל לספק תמורה כלשהי על הרכוש שקיבל. זה אומר שאם העסקה לא התממשה או אם הרכוש נפגע, הצד המקבל לא יכול לדרוש פיצוי או תמורה בחזרה.

 

  1. העדר רגולציה רחבת היקף: ברוב המקרים, עסקת העברה ללא תמורה, למרות שנחשבת לעסקה במקרקעין ונחשבת לאירוע מס, אינה חלק מהכלל המשפטי הרגיל, ולכן אינה דורשת בדרך כלל הרבה רגולציה משפטית נרחבת. עם זאת, יתכן שיהיו כללים מסוימים שמחייבים דיווח לרשויות שונות.

 

  1. חשוב לציין שיש פרטי דינים שונים החלים על סוגי נכסים שונים ועל סוגי עסקאות שונות ובין רשויות משפטיות שונות, ולכן עלולות להיות הבחנה בהיבט המשפטי בין עסקה לעסקה. כדאי להתייעץ עם עורך דין להבנת החוקים וההלכות הרלוונטיות בכל מקרה ומקרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *