מאי 4, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

ירושות של כוכבים: מה אפשר ללמוד מהטעויות שלהם?

1 min read

צילום: Freepik

"אני רוצה להשאיר לילדים שלי מספיק כך שירגישו שיוכלו לעשות כל דבר, אך לא יותר מדי כך שירגישו שהם לא צריכים לעשות דבר" צוטט וורן באפט במכתב שכתב לעמותת גייטס. מסתבר שמדובר בגישה רווחת בקרב בעלי הון רבים. אלו, דואגים לתרום חלק גדול מהונם בעודם בחיים, וחלקם משאיר צוואה אשר מורה על חלוקת רכוש והון שלא תמיד נראית הוגנת כלפי הילדים. אחת הדרמות האחרונות שידע עולם הבידור הישראלי עסקה בחלוקת הירושה של צביקה פיק. באוגוסט 2022 הוא הלך לעולמו, והותיר צוואה, בה הוא מותיר את כל הונו ורכושו לשניים מתוך חמשת ילדיו בלבד. אך גם כאשר יש צוואה, מסתבר שעניין חלוקת הירושה לא כל כך פשוט.  ההתנגדויות לצוואה נמשכו כשנה, עד שהושג על ידי הצדדים הסכם פשרה שפרטיו לא נחשפו.

צילום: Freepik

איזהו חכם? הלומד מכל אדם. וירושות של כוכבים, כך מסתבר, יכולות ללמד אותנו רבות על עניין הצוואה וחלוקת הרכוש לאחר מותנו. כך למשל, חשוב להבין איזו צוואה היא התקפה במקרה שנכתבו כמה לאורך השנים, מה קורה במקרה שבעלי עניין בצוואה לא מרוצים ומגישים התנגדויות, ואיך, כמובן ניתן למנוע דרמות משפחתיות לאחר מותנו? על מנת ללמוד מהטעויות של הכוכבים בענייני ירושות, פנינו להתייעץ עם עו"ד עודד וולף, מומחה לענייני צוואות וירושות (  wolf-law.co.il/about) שישפוך אור מקצועי על הנושא, ויסייע לנו ללמוד מטעויות של אחרים.

אז איך מחולקת ירושה?

הכוכבים אולי מתנהלים באופן שונה מרובנו במהלך חייהם, אבל במותם, מבחינת החוק, הם ככל האדם. כלומר, יש שתי דרכים בהן מחולקת ירושתו של אדם. במידה וישנה צוואה – היא זו שקובעת. אם נכתבו מספר צוואות – הצוואה העדכנית ביותר הערוכה לפי כללי החוק – היא זו שיש לפעול לפיה. במידה ואין צוואה העיזבון מחולק לפי חוק הירושה. אם אדם דאג לרכושו ולנכסיו דיו בעודו בחיים, על אחת כמה וכמה שירצה להקדיש תשומת לב לנעשה עימם לאחר מותו. הדבר מקבל משנה תוקף במידה ויש ילדים מעורבים, זוגיות שנייה ועוד.

חוק הירושה מורה להוריש לפחות חמישים אחוז לבני הזוג, ואת השאר לחלק בין היורשים האחרים. שימו לב שהכלל רלבנטי גם במקרה ומדובר בזוגיות שנייה וגם אם מדוברי בידועים בציבור.  לכן, כל עוד ישנם ילדים על הפרק, על מנת להבטיח את עתידם הכלכלי בחלוקת הרכוש – חשוב מאוד לערוך צוואה המפרטת את אופן החלוקה.

מה ניתן לעשות במידה והחלוקה בצוואה לא הוגנת?

לא הוגן זה עניין של תפיסה, מבחינת מי שכתב את הצוואה ומוריש את רכושו – החלוקה שנכתבה היא חלוקה הוגנת. מבחינת בעלי עניין, לעיתים, כמו שראינו במקרה של צביקה פיק, התחושה היא שמדובר בחלוקה לא הוגנת. במקרה כזה, לאחר קבלת צו קיום צוואה ניתן להגיש התנגדויות. ההתנגדויות יכולות להוביל לביטול הצוואה או לעודד הסכם פשרה, כמו במקרה של משפחת פיק.

ניתן להתנגד על בסיס מספר היבטים שונים, שקשורים בצוואה עצמה, או אף בתהליך עריכתה. התנגדות נפוצה היא על בסיס פגמים צורניים, כמו אופן כתיבת הצוואה (במידה ונכתבה בחלקה בכתב יד ולא כולה), מחסור בחתימה או היעדרו של תאריך כנדרש בחוק. בנוסף, ניתן להתנגד על בסיס תהליך עריכת הצוואה, כמו התייחסות למצב מנטאלי של המצווה (במידה ולקה במחלה שמשפיעה על צלילות הדעת כמו דמנציה), או אם היה שרוי תחת לחצים או איומים בעת עריכת הצוואה. בנוסף, ניתן להתנגד גם לתוכן הצוואה באם הוא מסתמן כעובר על החוק, מנוגד לכללי המוסר או בלתי אפשרי למימוש.

ככל שההתנגדות תהיה מבוססת יותר ותיתמך בראיות רלוונטיות – כך גדל כוחה להשפיע על חלוקת הרכוש בפועל. סכסוכים משפטיים רבים שהתחילו בהתנגדויות לקיום צוואה הסתיימו בהסכמי פשרות.

איך ניתן להימנע מהתנגדויות?

המטרה של קיום הצוואה היא לקיים את רצונו האחרון של הנפטר. אנשים רבים שמתכננים לכתוב צוואה שתעמוד בכללים אלו, ותהיה חסינה ככל האפשר להתנגדויות, מקפידים על עריכת "צוואת פרימיום". עלותה של צוואה זו אמנם גבוהה יותר, אך היא כתובה באופן מוקפד יותר, וכוללת מנגנונים המרתיעים מתנגדים פוטנציאליים מלהתנגד לצוואה ובכך מגדילה את האפשרות לקיים את בקשתו של המוריש כלשונה.

לסיכום, אם אתם מעוניינים להימנע מטעויות של כוכבים – השתדלו להיות הוגנים בחלוקה, ולעגן הכל בצוואת פרימיום איכותית. שני אלו יסייעו להפחית סכסוכים והתנגדויות על ירושתכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *