מאי 5, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

מהו תפקידו של אקטואר

1 min read

צילום: freepik

אקטואריה היא תחום שמשפיע באופן משמעותי על החיים של רובנו, אולי אפילו כולנו. למרות זאת רוב הציבור לא יודע מהו תפקידו של אקטואר, ובאילו מקרים נחוצים שירותיו. כאן בעמוד תמצאו תשובה מפורטת לשאלה שבכותרת, וכך תוכלו להבין האם גם לכם צפויה תועלת משירות זה.

צילום: freepik

מהי אקטואריה?

ההגדרה הפורמלית של אקטואריה היא תחום מדעי הנשען על כלים מתמטיים וסטטיסטיים על-מנת לספק מענה לבעיות כלכליות, וגם חברתיות, שיש בהן מימד בולט של חוסר ודאות. כך לדוגמה האקטואריה היא בסיס הכרחי לקביעת מדיניות ציבורית בנושא כמו קצבאות זקנה: אף אחד הרי לא יכול לדעת בוודאות כמה קשישים יחיו בישראל בעוד 10 שנים, 20 שנים, 30 שנים וכו', ובכל זאת חובה להיערך נכון כדי שהמדינה תוכל מצד אחד לסייע לאוכלוסייה המבוגרת לחיות ברווחה, ומצד שני תקציב המדינה לא יקרוס. האקטואר, על סמך תוחלת חיים בהווה וזו הצפויה בעתיד, וכאמור באמצעות כלים מתמטיים וסטטיסטיים, יבנה מודלים מתאימים כך שתתקבל הערכה טובה לגבי מספר הקשישים ומשך הזמן שבו הם יקבלו קצבת זקנה בעתיד.

 

אקטואר בחברות ביטוח

גם עבודתן של חברות הביטוח מבוססת במידה רבה על אקטואריה. כל חברת ביטוח פועלת בתנאי אי ודאות קיצוניים: אין דרך לדעת בדיוק כמה כלי רכב יהיו מעורבים בתאונות ומה יהיה היקף הנזק, ובכל זאת יש צורך לתמחר את ביטוח החובה ואת ביטוח צד ג'. אין דרך לדעת כמה אנשים יחלו, ומה תהיה עלות הטיפול בהם, ובכל זאת חברות הביטוח צריכות להציע מחיר ספציפי לפוליסות בריאות, ויש כמובן עוד דוגמאות.

לאקטואר יש תפקיד קריטי, משתי סיבות: ראשית, חברת הביטוח, כמו כל גוף עסקי, שואפת לרווח. שנית, אם החישובים האקטואריים יהיו שגויים, חברת ביטוח עלולה להידרש לשלם סכומי כסף גבוהים מאוד, ולא תהיה לה את היכולת לעשות זאת – והמבוטחים יישארו ללא מענה.

 

אקטואר בגירושין

מצב נוסף שבו נדרשים שירותים של אקטואר הוא בגירושין. הסיבה לכך היא הצורך לבצע פעולה שנקראת איזון משאבים: על-פי חוק, הנכסים המשותפים של בני זוג יחולקו ביניהם שווה בשווה. במקרים שבהם הנכסים המשותפים כוללים פנסיה, אופציות עתידיות, עסק, מוניטין שנבנה במהלך הנישואין ומשאבים דומים, האקטואר יספק חוות דעת מהימנה לגבי השווי של כל נכס כזה – כך שתוכל להתבצע חלוקה שוויונית באמת.

 

הערכות שווי לעסקים לקראת מיזוג או רכישה

עוד תפקיד של אקטוארים הוא לספק הערכת שווי לעסק במסגרת תהליכי מיזוגים ורכישות. הערכת שווי שכזו תתבסס על נתונים כגון הדוחות הכספיים של השנים האחרונות, התמחויות ספציפיות של העסק, היתרונות היחסיים שלו על פני מתחריו, סיכויים וסיכונים המאפיינים את הענף שבו פועל העסק, הוצאות לא גלויות ועוד ועוד.

כמו כן ייעשה שימוש בכלים מתקדמים על-מנת להגיע לאומדן שלוקח בחשבון גם את העתיד, כך שהעסקה תהיה משתלמת באמת. משרד גד שפירא – אקטוארים מספק את כל סוגי השירותים הנ"ל, ונוספים, במקצועיות ובאחריות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *