אפריל 28, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

כל מה שצריך לדעת על ועדת ערר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

1 min read

קרדיט CANVA

מדי שנה נאלצים אזרחים ישראלים רבים לעבור בדיקות אצל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) לצורך בדיקת כשירותם הרפואית והנפשית לנהיגה. המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו אורגן של משרד הבריאות אשר מדווח למשרד התחבורה ותפקידו לתת חוות דעת רפואית בקשר להתאמתו של האזרח ,מבקש הרישיון, לנהיגה. במקרים רבים מחליט המרב"ד כי מבקש הרישיון אינו מתאים לנהיגה, כאשר על החלטה זו עומדת למבקש הרישיון הזכות להגיש ערר לוועדת הערר על החלטות המרב"ד כמפורט להלן.

מהי ועדת ערר על החלטות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

ועדת ערר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים היא מעין ועדה שיפוטית עליונה המורכבת משלושה רופאים בעלי סמכויות שיפוטיות, אשר דנה בחוות הדעת של המרב"ד לא לאשר מתן רישיון נהיגה למאן דהו. לוועדת הערר שיקול דעת רחב ביותר ויכולה לפסול את חוות הדעת של המרב"ד ולאשר מתן רישיון לעורר או לאשר רישיון לעורר בתנאים מסוימים לנהיגה לדוגמא, נהיגה רק בשעות היום, באזור מסוים או על כלי רכב מסוים בלבד ועוד.

כאמור לעיל, לחברי ועדת הערר המכון הרפואי הזכות לשנות את החלטות המכון הרפואי בהתאם לשיקול דעתם ,לשנות באופן מלא את ההחלטה או להתנות תנאים חדשים על מנת להחזיר את הרישיון של הנהג. כמו כן, על החלטת ועדת הערר קיימת אפשרות לעתור לבית המשפט המחוזי בשיבתו כבית משפט לעניינים מנהליים אך ורק בעניינים משפטיים, להבדיל מעניינים רפואיים אשר בהם בתי המשפט אינם נוהגים להתערב.

קרדיט CANVA

מהן סמכויותיה של ועדת ערר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

ועדת הערר רשאית לאשר, לבטל או להחליף בהחלטה אחרת את חוות הדעת של המרב"ד. ועדת הערר יכולה לדרוש בדיקה מחודשת של העורר לקבל חוות דעת נוספות  אשר היו חסרות אצל המרב"ד כאשר מטרת הליך הערר היא לבחון את המקרה "בזכוכית מגדלת" ובצורה פרטנית אשר אינה קיימת בהליכים אל מול המרב"ד, שלעיתים מאפשר לאזרחים ליפול בין כיסאות הבירוקרטיה, אשר יכולה להיות מתישה ולא רלוונטית למקרה.

באילו מקרים יש להגיש ערר למכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

כאמור, במידה והחלטת המרב"ד אינה מוצדקת ושגויה, ניתן להגיש ערר בפני ועדת הערר. נהגים אשר קיבלו פסילה רשאים לבקש את הפרוטוקולים והמסמכים מאת המרב"ד ולהיערך בהתאם לצורך הגשת הערר. רצוי ומומלץ להסתייע בשירות עו"ד תעבורה מקצועי ומנוסה אשר מתמחה בנושא עררים על החלטות המרב"ד אשר ייצג בצורה הטובה ביותר את בעל הרישיון או מבקש הרישיון לאורך הליך הערר עד לקבלת התוצאה הרצויה והיא השבת הזכות שלו לנהוג.

אילו מסמכים יש להביא לוועדת ערר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

בעת הגשת הערר יש צורך להצטייד במסמכים הבאים בהתאם לזימון הועדה, מסמכים אלה כוללים: תעודת זהות או רישיון נהיגה בתוקף, מכתב סיכום אשפוז או שחרור בשנה החולפת במידה ויש, טופס ממוחשב מקופת חולים עם מידע רפואי על בעל הרישיון, המלצות וחוות דעת של רופאים מומחים המלצות מאת מקום העבודה ותוצאות בדיקות אליהם הופנה העורר ע"י המרב"ד או גורם טיפולי מטעמו. ללא הצטיידות במסמכים אלה סיכויי הערר יקטנו משמעותית שכן מועד הבדיקה בפני הוועדה בינו מועד יחידי אשר לאחריו לא יינתנו מועדים נוספים.

מתי יש להגיש ערר על החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

את הערר לגבי החלטת מרב"ד יש להגיש תוך 30 יום מקבלת ההודעה מאת משרד התחבורה כי אינו מאפשר את נהיגתו של העורר. במידה ולא הוגש ערר במועד זה ניתן להגיש בקשה מחודשת לבדיקה במרב"ד בתום שנה ממועד קבלת התוצאות בגין הבדיקה הקודמת. חשוב לעמוד בזמנים  ולהגיש את בקשת הערר בהתאם לאמור לעיל, אחרת לא יהיה ניתן להגיש את הערר וכל שנותר הוא לחכות שנה עד להגשת בקשה מחודשת במרב"ד.

איך מגישים ערעור למכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

את הערר מגישים באמצעות דואר רשום לועדת ערר על החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. בטרם הגשת הערר יש לשלם אגרה. לאחר תשלום האגרה ושליחתה בדואר רשום נבחנת הבקשה ע"י הועדה ובתום ההליך  נשלחת החלטת הועדה למשרד התחבורה אשר מודיע לעורר על תוצאות החלטת הוועדה. ליצירת קשר בטלפון ולייעוץ ראשוני 050-9693593

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *