מאי 3, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

מה תפקידו של עורך דין לענייני ירושה

1 min read

צילום: PEXELS

כאשר אדם הולך לעולמו עולה השאלה על ידי המשפחה כיצד יש לפעול לחלוקת הירושה בין היורשים. הדבר תלוי בשאלה האם המנוח הותיר אחריו צוואה בלכתו או שיש להגיש בקשה לצו ירושה אשר יצהיר מיהם יורשיו של המנוח. לעיתים המקרים מורכבים ואף הובילו לסכסוכי ירושה, קמרי ושות' עורך דין ירושה מסביר מה תפקידו, וכיצד הוא יכול לסייע לכם, הכל בכתבה שלפניכם.

מהם תחומי העיסוק של עורך דין לענייני ירושה:

הגשת בקשה לצו ירושה או לצו קיום צוואה:

כאשר אדם נפטר על מנת שיורשיו החוקיים יוכלו לממש את נכסי הירושה, יש להגיש בקשה למתן צו ירושה המצהיר מיהם יורשיו החוקיים של המוריש. הכללים בדבר זהות היורשים קבועים בחוק הירושה, המדובר בבני משפחה מקרבה ראשונה בן זוג וילדים, ובמקרים מסויימים אף הורים ואחים. כאשר אדם הותיר אחריו צוואה, הרי שיש לפעול על פי הצוואה ולא על פי כללי הירושה על פי הדין. כדי שצוואה תהיה תקפה יש להגיש בקשה למתן צו קיום לצוואה. צו קיום לצוואה מאפשר לעשות שימוש בצוואה ולקבל את נכסי הירושה מהגופים המחזיקים בהם.

כתיבת צוואות:

עורך דין לענייני ירושה מסייע לאנשים לכתוב צוואות תקינות מבחינה משפטית, כך שרצונם יהיה מכובד לאחר פטירתם. הצוואה היא מסמך משפטי מחייב המורה כיצד יחולק עיזבונם של המנוח לאחר מותו. עורך הדין ילווה את הלקוח בתהליך כתיבת הצוואה, ויסייע לו להבין את השלכותיה הכלכליות והמשפטיות.

עורך הדין יבדוק עם הלקוח את רצונותיו לגבי חלוקת הרכוש, ויספק לו ייעוץ משפטי לגבי אופן הביטוי של רצונות אלו בצוואה. עורך הדין יסייע ללקוח לבחור את נוסח הצוואה המתאים ביותר לצרכיו, ויפקח על הליך כתיבת הצוואה והחתמתה. צוואה הינה מסמך משפטי חשוב אשר במידה ולא יערך בהתאם לחוק עלול לאבד מתוקפו ובך יסוכל רצון המצווה.

טיפול בסכסוכי ירושה:

עורך דין בתחום הירושה מטפל גם בסכסוכים המתעוררים בין יורשים לאחר פטירת אדם. סכסוכים אלו יכולים להיגרם מסיבות שונות, כגון מחלוקות על חלוקת הרכוש, טענות בדבר תוקף הצוואה, או טענות בדבר השפעה בלתי הוגנת על המנוח בעת כתיבת הצוואה. אחד מהסכסוכים הנפוצים הינו מחלוקת אודות הצוואה.

התנגדות לצוואה: לא תמיד היורשים מסכימים עם צוואה שהותיר אחריו המוריש. כאשר יורש זכה בחלק קטן בירושה או כאשר המצווה הדיר אותו לחלוטין מהירושה, או כאשר למשל עולה כי הצוואה נערכה כאשר המצווה לא היה צלול ועוד. כאשר אחד מהיורשים מתנגד לצוואה עליו להגיש התנגדות לצו קיום צוואה. את ההתנגדות מגישים לרשם לענייני ירושה אשר מעביר את הדיון בהתנגדות לבית המשפט. הליך ההתנגדות הינו הליך משפטי המצריך ידע נרחב בתחום הצוואות ומומלץ לנהל אותו באמצעות עורך דין העוסק בתחום.

בנוסף לעניינים אלו, עורך דין לענייני ירושה יכול לספק ייעוץ משפטי בנושאים נוספים הקשורים לירושה, כגון:

  • התחשבנות בין יורשים
  • הסדרת עיזבונות מורכבים
  • מינוי מנהל עיזבון
  • ניהול עיזבון
  • תכנון מס ירושה

עורך הדין יסייע ליורשים להבין את זכויותיהם ותפקידם בהליך חלוקת העיזבון, ויספק להם ייעוץ משפטי לגבי הצעדים שיש לנקוט כדי להגן על האינטרסים שלהם. עורך הדין ייצג את היורשים בבית המשפט, אם יידרש.

עריכת הסכם בין יורשים:

הסכם בין יורשים מאפשר ליורשים להגיע להסכמה על חלוקת העיזבון בצורה הוגנת ומותאמת אישית לצרכים שלהם. ההסכם יכול לקחת בחשבון גורמים כגון הצרכים והרצונות של היורשים, הקשר המשפחתי ביניהם, והרכוש הכלול בעיזבון. הסכם כזה יכול למנוע סכסוכים בין יורשים, שיכולים להיות ממושכים ויקרים. במסגרת הסכם ניתן לערוך איזונים בין היורשים כגון קבלת כספים כנגד דירה וכדומה וכן להימנע מתשלומי מיסים.

עורך דין לענייני ירושה הוא בעל מומחיות משפטית בתחום הירושה, והוא יכול לספק ללקוחותיו ייעוץ משפטי מקצועי ומקיף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *