אפריל 18, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

עורכי דין: אם מערכת המשפט לא תתנהל במתכונת פגרה, אנו מתכוונים לשבות

1 min read
אולם בית המשפט בבת־ים

אולם בית המשפט בבת־ים. צילום: דוברות הרשות השופטת

אלפי עורכי דין חתומים על מכתב בהול בבקשה דחופה ליציאה לנוהל פגרה עד סוף הסגר הנוכחי. במכתב שהועבר לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ומנהל מערכת בתי המשפט – השופט יגאל מרזל, ולכל נשיאי בתי המשפט המחוזי והשלום, לשר המשפטים, שר הבריאות והשר לביטחון פנים. "הנגיף איננו מבחין בין התקהלות בחלל סגור שהינו אולם בית משפט או התקהלות מחוץ לאולם בית משפט".

על פי המכתב שנכתב ביוזמת מובילי המאבק – עוה"ד, מירי פרידמן, זהבה קרן ונעם שביט, למרות שממשלת ישראל החליטה על סגר כללי מהודק שבמסגרתו נסגרות כלל המערכות ומותרת שהות של עד 5 אנשים בחלל סגור. ההחלטה של הרשות המבצעת איננה חלה על הרשות השופטת, כאשר ההחלטה כיצד תנהג הרשות השופטת מוטלת לפתחכם. יחד עם זאת, הנגיף איננו מבחין בין התקהלות של מעל 5 אנשים בחלל סגור שהינו אולם בית משפט לבין התקהלות של מעל 5 אנשים בחלל שאיננו אולם בית משפט. הנגיף אף אינו מבחין בין התקהלות של מעל 5 אנשים בתוך אולם בית המשפט, לבין התקהלות של עשרות אנשים הממתינים במסדרונות בתי המשפט, גם במקרים שבהם שופטים מקפידים שבתוך האולם יהיו עד 5 אנשים. בפועל, ההתנהלות של חלק מהשופטים הינה הקפדה בתוך האולם על מספר סביר של מתדיינים, כאשר מחוץ לאולם יש עשרות אנשים שנאלצים להתקהל במסדרון.

למכתב צורפו תמונות המעידות על הצפיפות הרבה המתקיימת במסדרונות בתי המשפט. עורכי הדין מלינים במכתבם על כך כי לעיתים, יש אף מקרים קיצוניים של התעקשות של שופטים לסרב לבקשות לביטול דיונים שבהגדרה אמורים להיות בהם למעלה מ-80 אנשים.

עורכי הדין דורשים להכריז על נוהל פגרה כפי שהיה בסגר הראשון. המשמעות היא שדיוני המעצרים, בשל היותם דחופים, ימשכו, וכל יתר ההליכים ידחו לתקופה שבה ניתן יהיה לקיימם בהתאם להנחיות משרד הבריאות.
כמו כן, תינתן ארכה אוטומטית בהגשת ערעורים וכתבי טענות אחרים, וזאת במצב שבה מערכת החינוך מושבתת כולה, וציבור עורכי הדין שהינו גם הורים לילדים צריכים להיות בביתם עם ילדיהם לא יכולים להתמקד בעבודתם ולקדמה באופן רגיל.

עורכי הדין מתחייבים במכתבם כי "במידה ולא יוכרז על נוהל של פגרה, ובתי המשפט ימשיכו לקבוע מועדים לדיונים שאינם דיוני מעצר ואין חיוניות לבצעם תוך כדי הסגר, אנו מתכוונים להכריז על שביתה ולא להגיע לדיונים שאינם דיוני מעצר וזאת על מנת להגן על חיינו וחיי בני משפחתנו".

לטענת עו"ד מירי פרידמן, ממובילי המאבק "כל מה שאנחנו מבקשים הוא שבמצב הנוכחי שבו הקורונה משתוללת, אנחנו מצפים שלא יכריחו אותנו לצאת מהבית. אין סיבה מוצדקת להחריג את כלל מערכת המשפט ולהמשיך לפעול כרגיל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *