מרץ 29, 2024

בזכות פעולות החייאה נצלו חייה של עורכת הדין שהתמוטטה במהלך רכיבה על אופניים

1 min read

צילום: דוברות מד"א

גרציה קשתי (48), עו"ד במקצועה, לא האמינה שאת יום השבת שהחלה על יאכטה בלב ים וברכיבה על אופניים תסיים במאבק על חייה. קשתי החלה את הרכיבה מהרצליה לראשון לציון, כשהגיעה לטיילת צ'ארלס קלור בתל אביב חשה ברע ועצרה לנוח, מספר רגעים לאחר מכן איבדה את הכרתה והתמוטטה. חבריה שהיו איתה באותם רגעים הזעיקו למקום את בעלה לשעבר שהיה בסמוך וחייגו 101 למגן דוד אדום, במהלך שיחת הטלפון עם המוקד ליבה של קשתי הפסיק לפעום והחובשת נועה אליהו החלה במקביל להזנקת צוותי מד"א לאירוע לתדרך את הסובבים אותה כיצד להתחיל ולבצע פעולות החייאה ובכך להציל את חייה. כשבועיים לאחר מכן – עו"ד קשתי כבר חזרה לדיונים בבית המשפט וביקשה לפגוש את הצוות שהציל אותה. השבוע, כחודש לאחר האירוע נפגשו צוותי מד"א עם עו"ד גרציה במשרדה כשהיא עובדת במרץ רב ומרגישה מצוין.

נועה אליהו, חובשת במוקד 101 של מד"א השמיעה לגרציה את שיחת הטלפון שבה הזעיקו חבריה את צוותי מד"א ושחזרה: "הדיווח הראשון שקיבלנו היה שלא הרגשת טוב ונפצעת במהלך הרכיבה אבל מהר מאוד הבנו שאת מחוסרת הכרה ובמצב של דום לב. ידעתי שכל שניה היא קריטית והתחלתי מיד לתדרך את האנשים סביבך כיצד לבצע החייאה. למרות שהייתי רחוקה ממך פיזית הרגשתי שאני ממש לידך ובעזרת האנשים שהיו איתך התחלנו את הפעולות הרפואיות החשובות הראשונות שהן החוליה הראשונה בשרשרת ההישרדות שבזכותן את פה איתנו היום."

גרציה קשתי
גרציה קשתי וצוות מד"א שהציל אותה. צילום: דוברות מד"א

יצחק, בעלה לשעבר של גרציה, סיפר בהתרגשות: "הגעתי למקום שניות לאחר שגרציה התמוטטה והתחלתי לבצע החייאה ובמקביל להזעיק אמבולנס. אני בעצמי עברתי אירוע לב וזיהיתי את הסימנים. מד"א עשו פעולות יוצאות דופן, מגיע להם פרס ענק. הידע והכלים שלי לא היו מספיקים והם בתוך שניות השתלטו על המצב ופעלו במקצועיות חסרת תקדים. הם לא היו מוכנים לוותר עליה. גם הרופא בבית החולים לא האמין שהיא פשוט המשיכה בחייה כרגיל, בלי נזק מוחי. כשבוע לאחר ההחייאה היא כבר חזרה לדיונים בבית המשפט, שבה לשגרה".

יהונתן שרון, חובש ונהג אמבולנס וסאמיה מורכוס, חובשת מתנדבת במד"א, שהגיעו למקום כשתי דקות לאחר הקריאה סיפרו: "מיד כשהגענו למדשאה בגן צ'ארלס קלור הבנו מה קורה, גרציה שכבה מחוסרת הכרה וראינו שמבצעים בה פעולות החייאה בסיסיות בהדרכת המוקד, רצנו אליה, היא הייתה ללא דופק וללא נשימה, ביצענו עיסויי לב וחיברנו מכשיר דפיברילטור שנתן לה מכות חשמל, המשכנו להיאבק על חייה עד שחזר הדופק וליבה שב לפעום."

גרציה קשתי הודתה בהתרגשות לצוותי מד"א: "אתם עושים עבודה מבורכת, אתם פשוט שליחים, אין לי איך להודות לכם. המזל שלי היה שזה קרה במהלך הרכיבה על האופניים, שעה לפני זה הייתי בלב ים ואני לא רוצה לחשוב איך זה היה יכול להיגמר. אתם הצלתם לי את החיים. אלמלא אתם, יכול להיות שאני לא הייתי פה היום. ואם הייתי, הייתי במקום אחר ובמצב אחר. הטיפול הראשוני שאני קיבלתי ממכם היה טיפול הכי טוב שיכולתי לבקש, זה מה שכל הרופאים אומרים. לא רק שהצלתם אותי, זה לא רק שאני עומדת פה ומדברת אתכם, בזכותכם חזרתי למשפחה שלי ולא נגרם לי שום נזק. תודה!"

בתום המפגש המרגש סיכם פראמדיק מד"א סלים עזמה שטיפל בקשתי במקום האירוע ופינה אותה לבית החולים: "לפגוש היום את גרציה כשהיא עומדת על הרגלים ומחייכת זה מרגש מאוד ולא מובן מאליו. היום בלילה אנחנו נישן עם חיוך גדול וסיפוק עצום בלב, הידיעה שחזרת הביתה למשפחה ולילדים שלך שווה בשבילנו יותר מהכל".

אתם הגיבורים. גרציה קשתי. והצוות. צילום: דוברות מד"א

במהלך המפגש צוות מד"א שהציל את עו"ד קשתי שמע מעו"ד יוסי ויצמן, המשנה ליו"ר לשכת עורכי הדין ומתנדב מד"א על שיתוף פעולה בין מגן דוד אדום ללשכת עורכי הדין שבמסגרת פרויקט מיוחד מד"א הכשיר עד כה כ-300 עורכי דין כחובשי רפואת חירום ונהגי אמבולנסים. עו"ד קשתי סיפרה כי בכוונתה להשתלב באחד מהקורסים הקרובים על מנת שגם היא תוכל להציל חיים של אחרים.