אפריל 26, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

סוגי מכתבי התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים

מכתב לפני תביעה. צילום: סקוט גראהם, unsplash

מכתב התראה לפני תביעה הינו מסמך המשמש אנשים פרטיים וגורמים עסקיים במצבים שונים. ככלל, מטרתו היא ליידע ובעיקר להתריע את הצד השני על הכוונה להגיש תביעה משפטית אם לא יוסדרו העניינים שבגינם נסב הסכסוך. במאמר הבא נסקור מספר סוגים עיקריים של מכתבי התראה, ונבחן מדוע בכלל לשלוח מכתב כזה.

מדוע שולחים מכתבי התראה

מכתב התראה לפני תביעה נועד לשרת מספר מטרות. המטרה אינה דווקא לספק מידע לצד השני, אלא להתריע ואף להרתיע אותו מפני התנהגותו הנמשכת ופני אי סיום המחויבות שלו כלפיכם. למרבה הצער, המציאות מוכיחה שפניות בלתי רשמיות ובקשות אישיות מאנשים או גופים אינן תמיד מועילות, ורק כאשר נכנסת העגה הרשמית והמשפטית לתמונה מתחילים הדברים לזוז. למעשה, זוהי בדיוק הנקודה: הרי ניתן היה ליישב את העניינים בבית המשפט עם הגשת תביעה, אולם הדבר כרוך בהליכים שיכולים להיות ממושכים, מטרידים וכרוכים בעלויות. מכתב ההתראה למעשה שואף לסגור את העניין מחוץ לכותלי בית המשפט ובכך לזרז, לייעל ולהקל.

יש לציין כי החוק אינו מחייב בכל מקרה ומקרה לשלוח מכתב התראה לפני תביעה. יחד עם זאת, מכתב כזה גם יכול לתרום לתביעה בבית המשפט, אם אכן תוגש, שכן הוא מעיד שנעשו ניסיונות כנים לפתור את הסכסוך בדרכים אחרות. עוד חשוב להדגיש כי ניתן לערוך מכתב כזה ללא סיוע של עורך דין, אך כמובן שככל שהניסוח יהיה יותר מקצועי כך עולים הסיכויים להשגת המטרות.

סוגים שונים של מכתבי התראה

מכתב התראה לפני תביעה משמש כאמור גורמים שונים במגוון מצבים. כך למשל, במידה ושוכר נכס מפר בצורה כזו או אחרת את ההסכם שעליו חתם (סירוב תשלום, פגיעה בנכס וכדומה), הרי שנוצר מצב של פגיעה בצד המשכיר והנאה של הצד השוכר. ישנה חשיבות גדולה לפתרון הסוגיה במהירות, ומכתב התראה לפני תביעה בהחלט יכול לעשות זאת – בין אם המטרה היא להשיב את התשלום על כנו, לתקן על חשבון השוכר, לפנות את הנכס וכדומה. עוד דוגמא היא מכתבים הנשלחים לאור פרסום שלילי ומזיק במדיה, בין אם בעיתון, ברדיו, בטלוויזיה, באינטרנט וברשתות החברתיות. מכתבים כאלו מתריעים מפני תביעה בגין לשון הרע, ולרוב דורשים את הסרת הפרסום, התנצלות, פרסום הבהרה וכיוצא בזאת. מכתבי התראה נפוצים מאוד גם בעולם העסקי, למשל מכתבים הנשלחים ללקוחות, מכתבים לספקים ולשותפים עסקיים וכדומה. ולבסוף, נציין כי כיום ניתן לקבל שירות עריכת מכתבי התראה מעורכי דין גם אונליין, באופן מהיר, פשוט ונוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *