אפריל 26, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

האם בית המשפט מתחשב בדעתם של הילדים במאבקי משמורת וחלוקת הזמנים בין ההורים?

1 min read

צילום: Unsplash

כאשר זוג נמצא בתהליך של גירושין אחד מנושאי המחלוקת העיקריים הוא הילדים. אצל מי הם יהיו רוב הזמן? איך תהיה חלוקת הזמנים בין ההורים? האם הורה אחד יקבל משמורת מלאה? בחלק מהמקרים הזוג מצליח להגיע להסכמה על המשמורת וחלוקת הזמנים אך ישנם גם מקרים בהם יש מאבקים של ממש הנגררים זמן רב בבתי המשפט ועלולים להגיע למקומות מכוערים ממש. השאלה הנשאלת היא, האם בית המשפט מתחשב בדעתם של הילדים?

טובת הילדים היא בעדיפות עליונה

ככלל בתי המשפט רואים את טובת הילדים. לכן הם תמיד יעדיפו כי הילדים יהיו מעורבים כמה שפחות ואם ניתן, לא יהיה מעורבים כלל בכל מה שנוגע בנושא של מאבקי המשמורת וסכסוכי הוריהם. המטרה של השופטים היא להרחיק את הילדים ממוקד הסכסוך ולא לערב אותם במה שלא צריך ולכן אם אין מקרה המחייב לשמוע את דעתם רוב השופטים ימנעו מכך.

אך מה קורה כאשר הבקשה להביע את דעתם האישית מגיע מהילד עצמו? כאשר במהלך המשפט הילד מבקש להיפגש בפרטיות עם השופט בכדי לשתף אותו? במקרים מסוימים השופטים מאשרים את הבקשה ומזמנים את הילד אליהם ללשכה לשמוע את דעתם באופן פרטי ובצורה חסויה.

כל מקרה לגופו

כל תיק שעוסק במאבקי משמורת וחלוקת זמנים הוא שונה ואחר וכל מקרה לגופו. במקרים בהם ההורים ערבו את הילדים בריבים ביניהם או במקרים בהם המקרה כבר עבר את גבולות הטעם הטוב והילד אף נפגע מכך, הוא רשאי, כל עוד גילו עולה על עשר שנים, לפנות לשופט בבקשה להיפגש איתו בדלתיים סגורות ולהביע את עמדתו בנושא.

בית המשפט שוקל את הבקשה בכל מקרה לגופו ומחליט האם באותו מקרה נכון יהיה לשמוע את הילדים של בני הזוג ללא נוכחות של אף אחד מהוריהם. ישנם גם מקרים בהם ילדים עומדים על רצונם זה ודורשים כי השופט ישמעו את מה שיש להם להגיד ובמקרים אלה לרוב השפוט נעתר לבקשתם.

לורית גרון גלבוע
לורית גרון גלבוע. צילום: ליבי ברגמן יחצ ועוד

גם כאשר הבקשה שעמדתו של הילד תישמע מגיע מאחד ההורים, בית המשפט מפעיל את שיקול הגעת ומזמן את הילדים לשמיעת עמדתם בנוכחות העובדת הסוציאלית באם קיימת וללא נוכחות של ההורים.

הכלים הקיימים לטובת הילדים

לבית המשפט ישנם כלים לשמוע את העמדות ואת הדעות של הילדים, כאשר אחד הכלים הפופולאריים ביותר הוא מינוי עובדת סוציאלית. אותה עובדת סוציאלית תפקידה להיפגש עם הילדים ועם ההורים ולאחר הפגישות להגיש תסקיר מסודר לבית המשפט. כאשר מדובר במקרים מורכבים יותר לבית המשפט יש כלי נוסף והוא מינוי אפוטרופוס לדין עבור אותם קטינים. תפקידו של האפוטרופוס הוא לייצג את העמדה של הילדים תוך שמירה על טובתם.

כאמור, טובת הילד היא עיקרון על שמנחה את בתי המשפט והשופטים נוהגים להפעיל שיקול דעת בכל תיק ותיק ולא למהר לשמוע את עמדתו של הילד אם אינם רואים בכך חובה. חשוב לציין שכל מה שנאמר על ידי הילדים לשופט בלשכתו נשאר חסוי ואינו מועבר להוריו או לעורכי דינם.

 

לורית גרון-גלבוע עו"ד המתמחה בדיני משפחה וירושה ומתמחה במאבקי משמורת וניכור הורי

* האמור אינו בא כתחליף ליעוץ משפטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *