מרץ 29, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

עדאלה קורא לדחות את הצעת החוק שיאפשר חיפוש ללא צו

הצעת החוק הממשלתית הכלולה בתכנית הממשלתית למאבק בפשיעה בחברה הערבית צפויה להיות מובאת היום (8.11) לקריאה ראשונה. מרכז עדאלה בנייר עמדה: ההצעה תוביל לפגיעה קיצונית בזכויות אזרח ולשיטור יתר המכוון רק כלפי ערבים, ובכך תייצר באופן גזעני מערכות אכיפת חוק נפרדות

עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, קורא לחברי הכנסת לדחות את הצעת החוק הממשלתית המרחיבה את סמכויות המשטרה לבצע חיפוש ללא צו בית משפט, שתובא היום לקריאה ראשונה. עדאלה מזהיר כי אישור הצעת החוק, המהווה חלק מהצעדים הנכללים בתכנית הממשלתית למאבק בפשיעה בחברה הערבית, יביא לפגיעה בלתי מידתית וגורפת בזכויות אזרח, ועלול גם להוביל לשיטור יתר המכוון נגד קבוצת אוכלוסייה מובחנת על רקע לאום. מרכז עדאלה הוסיף והתריע מפני הגברת הניכור בין האזרחים הערבים לבין המשטרה כתוצאה מהגברת השימוש באמצעים כוחניים.

ביום חמישי, 4.11.2021 העביר עדאלה אל שר המשפטים גדעון סער, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואל המשנה ליועמ"ש (משפט ציבורי חוקתי) רז נזרי, נייר עמדה בנוגע להצעת החוק שבו הם מתבקשים שלא לקדמו. במכתב שהועבר באמצעות עו"ד עדי מנסור ממרכז עדאלה, נטען כי הרחבת סמכויות ושיקול הדעת של המשטרה כפי שעולה מהצעת החוק, מעמידה בסכנה את זכויותיהם של האזרחים הערבים שכלפיהם מיועדת אכיפתו. נייר העמדה מוסיף ומפרט כי הגדרת ההצעה כ"הוראת שעה" והגבלת תוקפה למשך שנה וחצי איננה מרפאת או מקלה את הפגיעה בזכויות הפרט שהיא מביאה עמה. זאת, הן משום שהגבלת התוקף אינה מפחיתה את הפגיעה באופן מהותי, והן משום שעולה מן השימוש הנרחב ב"הוראות שעה" כי הוא אינו מעיד בהכרח על זמניות. כך למשל הוראת השעה בעניין חוק האזרחות שמנעה איחוד משפחות עמדה בתוקף במשך 17 שנה.

עו"ד עדי מנסור ממרכז עדאלה הוסיף: "הצעת חוק זו מצטרפת לשורה של צעדים מדאיגים שהממשלה יוזמת תחת אצטלה של מאבק בפשיעה, אשר מביאים לא רק לרמיסת זכויות יסוד אלא לכינון מערכות אכיפת חוק נפרדות ליהודים ולערבים, כנהוג במשטרי הפרדה גזעית. האפלייה הזו רק משנה את צורתה כעת – ההיעדר הסיסטמי של אכיפה כלפי החברה הערבית שתרם להתבססותה של הפשיעה המאורגנת, מתחלף באכיפה אגרסיבית ועוינת, בתואנה שלמשטרה אין די סמכויות ושזהו המקור לכשלונה."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *