אפריל 20, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

בעיות בהשגת קצבאות ביטוח לאומי המגיעות לכם? אתם לא לבד

1 min read
סניף המוסד לביטוח לאומי בחולון

סניף המוסד לביטוח לאומי. צילום: shutterstock

המוסד לביטוח לאומי קנה לעצמו שם מפוקפק בהקשר של קבלת קצבאות. לא מעט אנשים מוצאים את עצמם ברגע האמת במצבים משני חיים, משברים, מחלה קשה או נכות שפוקדת אותם ובצר להם הם פונים אל ביטוח לאומי כדי לקבל קצבה שתאפשר להם להתמודד עם המצב החדש שנכפה עליהם. זה יכול להיות ילד נכה, תאונת עבודה, מצב סיעודי עקב מחלה כזו או אחרת ועוד.

איך זה עובד?

תהליך הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי אינו מורכב וניתן לנהל את רובו באתר האינטרנט. האתר נגיש ומאפשר להגיש את המסמכים בקלות רבה. לאחר מילוי המסמכים תקבלו תשובה הביתה עם החלטה: זו יכולה להיות החלטה בעקבות ועדה שנערכה שלא בנוכחותכם, או זימון לוועדה רפואית שתקבע זכאותכם לקבלת קצבאות הביטוח הלאומי.

לא מעט אנשים מרגישים לאחר קבלת ההחלטה חוסר שביעות רצון, והסיבות לכך רבות. ככלל, הסיטואציה שנוצרת עבור מי שפונים לביטוח לאומי טעונה רגשית. אנשים שחרב עליהם עולמם והם נאבקים במחלה קשה, או משבר רפואי סבורים שמצבם מחייב קבלת קצבאות ביטוח לאומי, אולם החוקים שלפיהם מחליט המוסד לביטוח לאומי לא תמיד מזכים אותם בקצבה.

מהיבט אחר, אנשים סבורים שהמצב הרפואי שאליו נקלעו מובן ונהיר גם לרופא שיקבל אליו את החומר או שיישב מולם בוועדה, בשעה שלא תמיד הדברים ברורים וחד משמעיים. לא תמיד אנשים יודעים לספר על הבעיה הרפואית או על המצב הרפואי שבגינו הם מבקשים לקבל קצבה. במצבים כאלו, המוגדרים כגבוליים, בהיעדר מידע המתאים עלולים הרופאים לפסוק לרעת המבוטח, ולא עקב כוונת זדון.

שיעורי בית – חלק מההליך

בדיוק מהסיבה הזו חשוב לעשות שיעורי בית לפני שפונים למוסד לביטוח לאומי כדי לקבל קצבה. בשלב הראשון אפשר לפנות למוקד המוסד לביטוח לאומי ולקבל מהם מידע כללי לגבי הנושא שאתם מעוניינים לתבוע בגינו. עם המידע הזה תוכלו לעשות שימוש בעת הגשת התביעה או להפנות אותו הלאה לגורם נוסף שיסייע לכם בתהליך.

זו לא בושה להסתייע בגורמי מקצוע
זו לא בושה להסתייע בגורמי מקצוע. צילום: shutterstock

גופים שונים כמו חברות ועורכי דין מציעים סיוע בפנייה למוסד לביטוח לאומי. סיוע זה אינו מטה קסם שיאפשר לכם לקבל קצבה מביטוח לאומי אם אינכם זכאים לכך, אולם הוא יהפוך את התהליך ליעיל ונגיש הרבה יותר. גופים שמכירים את החוקים שעליהם נסמך הביטוח הלאומי יידעו אילו מסמכים חשוב להגיש ועל אילו אפשר לוותר. הם יוכלו להציג עבורכם את המקרה בצורה בהירה ונהירה לנציגי הביטוח הלאומי, ללוות אתכם לוועדה ולוודא שהמידע שמקבלים הנציגים בוועדה עוזר לתביעה שלכם ומקדם אותה.

מה עושים אם קיבלתי החלטה שלילית?

אטימות מצד המוסד לביטוח לאומי, במיוחד ברגעי משבר אישיים ובריאותיים, עלולה להוביל לתסכול ולייאוש, אבל חשוב לדעת שעל כל החלטה אפשר לערער, וגם כאן חשוב לדעת כיצד לעשות זאת. במקרה שהביטוח הלאומי קיבל החלטה בוועדה ללא נוכחותכם בקשו לראות את הפרוטוקול. עיינו בפרוטוקול ובחנו מה היו הסיבות להחלטה שהתקבלה.

בשלב הבא, בקשו ועדה בנוכחותכם כדי להציג שוב את המקרה שלכם. לאחר תשובת הוועדה תוכלו להגיש ערר אחד בתוך שלושה חודשים מיום קבלת ההחלטה. חשוב לדעת שעל החלטת ועדת ערר לא ניתן להגיש ערר נוסף, אלא רק לפנות לבית הדין. בכל אחד מהשלבים הללו ניתן חשוב להסתייע בגורם מקצועי, כדי לוודא שאתם לא מחמירים את מצבכם. קצבה קימת עלולה גם להתבטל בעקבות פנייה לוועדה, למשל.

ביטוח לאומי הוא מטרייה לאומית שכל אזרח זכאי לקבל את שירותיה במקרה של מצב רפואי המזכה בקצבה. המשמעות היא שיש לנו כתובת לפנות אליה במצבים מסוג זה, אולם חשוב לדעת כיצד עובד התהליך ולהבין מתוך כך כיצד לנהל אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *