אפריל 23, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

חשד לרשלנות רפואית: ניתוח לא נדחה למרות מחלה ריאתית פעילה – פעוטה בת שנתיים וחצי נפטרה

1 min read

Vidal Balielo Jr. pexels

חייה הקצרים של ה' היו קשים. כבר כשנולדה, בפברואר 2017, התגלו אצלה מומים לבביים. בגיל שנה וחצי עברה ניתוח לב פתוח, ובנוסף הותקן אצלה שאנט (נקז) לצורך ניקוז נוזלים מחדרי המוח. בגיל שנתיים ותשעה חודשים אושפזה עקב קנדידה בדרכי השתן. תוך כדי אשפוז בוצע אצלה CT מוח ובעקבותיו קבע הצוות המטפל כי נדרש ניתוח אלקטיבי – רביזיה של השאנט.

לאחר כשבועיים הגיעה ה' לבית החולים על-מנת לעבור את הניתוח הנ"ל. הבדיקות שנערכו בקבלה גילו מצוקה נשימתית, ורופאת ילדים המליצה על אינהלציה והערכה חוזרת לפני הניתוח. למרות זאת, הניתוח לא נדחה. במהלך הניתוח נוצר צורך באינטובציה (צנרור קנה הנשימה על-מנת להבטיח מעבר אוויר אל הריאות), ובסיומו הועברה הפעוטה כשהיא מורדמת ומונשמת לטיפול נמרץ.

כעבור יומיים מצבה של ה' החמיר, והצוות המטפל החליט לבצע ניתוח פיום קנה (טרכאוסטומיה). בהמשך האשפוז, עקב חוסר הצלחה בהתקנת עירוי, הוחדר לגופה של ה' צנתר. לאחר כחודש שוחררה הפעוטה לביתה, אולם נזקקה לטיפולים רפואיים אינטנסיביים – כתוצאה מדלקות ריאות חוזרות, שיעול כרוני, חרחורים, דלקות שתן, הפרשות ועוד. 9 חודשים לאחר הניתוח הראשון הועברה ה' על-ידי ניידת טיפול נמרץ למיון – ושם, עם קבלתה, נקבע למרבה הצער מותה.
"כל תמרורי האזהרה היו צריכים להידלק והניתוח היה חייב להידחות"

לפני מספר חודשים פנו ההורים הכואבים לעורך הדין איאד מטאנס, מומחה לרשלנות רפואית ודיני נזיקין. עו"ד מטאנס הגיש לבית המשפט השלום בחיפה כתב תביעה המפרט את השתלשלות האירועים הנ"ל ונתמך בחוות דעת רפואית לגבי הטיפול בפעוטה: על-פי ד"ר גיא טל, מומחה לרפואת ילדים עם תת התמחות במחלות ריאה, הרשלנות באה לידי ביטוי גם לפני הניתוח, גם במהלכו וגם לאחריו.

Vidal Balielo Jr. pexels

בפרט הדגיש ד"ר טל את ההתעקשות לבצע את הניתוח היזום למרות המחלה הריאתית. לנוכח ממצאי הבדיקות, "כבר בנקודה זו היו צריכים כל תמרורי האזהרה להידלק. הניתוח היה חייב להידחות. בניגוד להמלצת רופאת הילדים ובניגוד לכל הנתונים הקליניים והמעבדתיים הוחלט על ביצוע הניתוח, שאני מזכיר שלא היה דחוף!"

בנוסף בוצע פיום הקנה יומיים בלבד אחרי תחילת ההנשמה, בעוד שבספרות המקצועית ההתוויה היא לחכות 7 ימים. "ביצוע הטרכאוסטומה בלי התוויה רפואית הוביל למחלה ריאתית כרונית שהביאה למותה של הפעוטה", כתב ד"ר טל בחוות הדעת.

נזקים כספיים ונפשיים חמורים, הוריה של ה', תושבי ישוב בגליל המערבי, התקשו ועדיין מתקשים להתמודד עם האובדן. בנוסף לכאב ולמצוקה הנפשית היומיומיים, נגרמו לבני הזוג, שלהם שני ילדים גדולים יותר, נזקים מיוחדים – הוצאות קבורה ואבל, טיפולים נפשיים, נסיעות, צורך בעזרת צד ג' והפסדי השתכרות.

כתב התביעה שערך עו"ד מטאנס מבהיר כי אמנם המנוחה סבלה מבעיות רפואיות אולם טיפול רפואי הולם היה מאפשר לה להאריך ימים ואף להשתלב בשוק העבודה. בהתאם מתבקש בית המשפט לקבוע פיצוי גם עבור הקיצור בתוחלת חייה, הפסדי שכר של ה' בשנים האבודות, וכן נזקים עתידיים שונים להוריה. כאמור, התביעה תתברר בבית המשפט השלום בחיפה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *