אפריל 28, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

בית הדין הארצי קבע: גם תאונה בחצר הבית יכולה להיחשב כתאונת עבודה

1 min read

קרדיט: pexels

זה קרה בשבת בחודש ינואר 2020. יונתן שוב (44) עורך דין במקצועו המתנדב במסירות כנהג אמבולנס וחובש רפואת חירום במד"א, שב מהתפילה בבית הכנסת, כאשר התקבלה קריאה מהמוקד על תאונת דרכים סמוך למקום מגוריו ביישוב חמדת. עו"ד שוב מיהר למקום התאונה, כשהוא רכוב על קטנוע תלת גלגלי של מד"א, אלא שבדרכו לשם, קיבל הודעה נוספת, לפיה אין נפגעים בתאונה, והוא יכול לשוב על עקבותיו.

מכיוון שהייתה זו שבת גשומה, החליט עו"ד שוב להחנות את הקטנוע בחנייה המקורה הפרטית שלו. מסיבה לא ברורה, גלגליו הקדמיים של הקטנוע לא ננעלו, וכאשר עו"ד שוב ניסה לרדת מהקטנוע, הקטנוע, על כל כובד משקלו, נטה על גופו, וכתוצאה מכך ברך רגלו הימנית הוטחה בעוצמה ברצפת החנייה, ונחבלה.

בצאת השבת, כשהכאבים הלכו וגברו והברך התנפחה, פנה עו"ד שוב למוקד לרפואה דחופה 'טרם', שם אובחנה הנפיחות אך לא זוהה שבר. נוכח ההגבלה בתנועה והכאבים העזים שלא פסקו, הגיש עו"ד שוב תביעה למוסד לביטוח לאומי (מל"ל) להכיר בו כנפגע תאונת עבודה. 

אלא שבמל"ל דחו את התביעה, משום שעל פי הוראות המל"ל, תאונות המתרחשות בשטח פרטי, לא יוכרו כתאונות עבודה. 

על החלטה זו הגיש עו"ד שוב תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת. 

במקביל, הגיש עו"ד שוב תביעה נגד חברת הביטוח 'ווישור', שביטחה את הקטנוע בביטוח חובה, בבקשה להכיר בתאונה כתאונת דרכים. תביעתו זו התקבלה, ובמסגרת הסכם פשרה פוצה עו"ד שוב על ידי חברת הביטוח בסכום של כ-340 אלף שקלים.

בתביעה, נגד החלטת המל"ל, אותה הגיש עו"ד שוב לבית הדין האזורי לעבודה, נטען כי יש להכיר בתאונה גם כתאונת עבודה, בין היתר מאחר שהנפילה, הגם שקרתה בשטח פרטי, לא אירעה בשל כשל בקרקע או בשל סיכוני דרך, שהוא, כבעל השטח, אחראי להם, אלא כחלק אינהרנטי מפעולת הנהיגה.

בא כוח המל"ל טען מנגד, כי דין התביעה להידחות, מאחר שהתאונה אירעה בחנייה של עו"ד שוב, המצויה בשליטתו הבלעדית ומשמשת אותו ואת בני משפחתו בלבד. 

קרדיט: pexels

לדאבונו של עו"ד שוב, קיבל בית הדין האזורי לעבודה בנצרת את טענות המל"ל ודחה את התביעה, תוך שהוא משית עליו הוצאות משפט.

דעתו של עו"ד שוב לא נחה כלל מהחלטת ביה"ד האזורי לעבודה, ועל כן הגיש עליה ערעור לבית הדין הארצי לעבודה, שבו טען, כי התוצאה הסופית, שאליה הגיע בית הדין האזורי, היא תוצאה קשה ושגויה משפטית. "חוש הצדק אינו יכול להשלים עימה, והיא מחייבת את התערבות ערכאת הערעור, בין היתר נוכח העובדה, כי התאונה אירעה כחלק אינהרנטי מסיכוני הדרך", נטען בערעור.

סגן נשיא בית הדין הארצי לעבודה, כבוד השופט אילן איטח, קיבל לאחרונה את ערעורו של עו"ד שוב, ופסק, כי יש להכיר בתאונה כתאונת עבודה. 

השופט איטח נימק את החלטתו בין היתר בכך שהתאונה אירעה לתובע כתוצאה מפגיעת קטנוע השייך למעסיקו. 

עוד קבע השופט, כי הכניסה לחנייה הפרטית נועדה לשם הגנה על הקטנוע מפני הגשם, וזאת על מנת לשמר את יכולת הכוננות, וכי הנפילה אירעה כתוצאה מסיכון של שימוש בכלי ולא כתוצאה מסיכונים בשטח המעון הפרטי.

בימים אלה, אמור המל"ל למנות לעו"ד שוב וועדה רפואית, אשר תקבע את דרגת נכותו, ותפצה אותו בהתאם.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *