מאי 6, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

בכל תרחיש – יש לכם על מי לסמוך: למה חשוב לערוך ייפוי כוח מתמשך?

קרדיט - PIXABAY

הזקנה עלולה להביא עמה התמודדויות עם מצבים לא פשוטים כמו מחלות, סיבוכים רפואיים ועוד. כדי להצליח להתמודד עם המצבים האלו, המדינה יצרה מסמך הנקרא "ייפוי כוח מתמשך". זהו מסמך המאפשר לאדם אחר, בדרך כלל בן משפחה קרוב, להיות אחראי על כמה תחומים בחייו של אדם אשר אינו מסוגל לנהל את עניינו כראוי בשל מחלה או מוגבלות פיזית או מנטלית. במאמר שלפניכם תוכלו לקרוא את כל מה שאתם צריכים לדעת על ייפוי כוח מתמשך.

מהו ייפוי כוח מתמשך?

לפעמים קשה להבין למה נועד ייפוי כוח מתמשך או מהו המסמך הזה בכלל, אבל יש לנו תשובות בשבילכם – ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך המאפשר לכל אדם מגיל 18 ומעלה לקבוע מי האדם שהוא ירצה שיטפל בעניינו הכלכליים והרפואיים, במקרה שהוא לא יוכל לטפל בעצמו בשל מצב רפואי מסוים. כלומר – מייפה הכוח, הנקרא גם "הממונה", יוכל לחתום על מסמך זה רק כאשר הוא כשיר לחתום עליו, ולא כאשר הוא כבר מצוי במצב בריאותי קשה שלא מאפשר לו לחשוב בצורה צלולה. כאמור, ייפוי הכוח יכנס לתוקף רק כאשר אותו אדם לא יוכל לתפקד כראוי בשל מחלה, תאונה, מחלות זקנה כמו דמנציה למשל, וכן מוגבלות שכלית.

כיצד מסדירים מסמך של ייפוי כוח מתמשך?

הדרך להסדיר את ייפוי הכוח התמשך היא למנות מיופה כוח שאתם סומכים עליו, בדרך כלל ילד בוגר או בן או בת זוג. כמו כן, תוכלו למנות גם איש מקצוע בתור מיופה כוח, למשל עורך דין או רואה חשבון.

סוגי ייפוי כוח

יש כמה סוגים של ייפויי כוח במגוון תחומים:

  • ייפוי כוח בעניינים אישיים – ייפוי כוח הנותן למיופה הכוח את הסמכות לקבוע את רווחתו האישית של אדם, כמו דאגה לצרכיו הבסיסיים, החלפת מקום מגורים, דאגה לעיסוקים בשעות הפנאי ועוד.
  • ייפוי כוח בעניינים כלכליים – ייפוי כוח הרלוונטי לעניינים הכלכליים של אדם, לרבות כספים, נכסים והתחייבויות.
  • ייפוי כוח בעניינים רפואיים – ייפוי כוח זה מעניק סמכות למיופה הכוח לדאוג לכל הצרכים הרפואיים של אדם כמו תיאום בדיקות רפואיות, החלטת החלטות בכל מה שקשור לבריאותו של אדם ועוד. כמו כן, אפשר ליצור ייפוי כוח המתמקד בעניינים רפואיים בלבד, או לחלופין לקבוע שייפוי הכוח המתמשך בעניינים רפואיים יהיה חלק מייפוי כוח המתעסק בעניינים אישיים וכלכליים. מנגד, אפשר לעשות ייפוי כוח המתמקד בעניינים רפואיים באופן זמני – אם למשל אדם איבד את יכולתו לדאוג לעצמו בעקבות תאונת עבודה או ניתוח.

מינוי כמה מיופי כוח

האדם אשר חותם על ייפוי כוח, יכול לבחור מיופה כוח מחליף במקרה שהמיופה הראשון אינו מעוניין באחריות, או שאין באפשרותו לבצע את המוטל עליו בתור מיופה כוח. נוסף על כך, אפשר למנות כמה מיופי כוח – במקרה כזה חשוב לקבוע אם אותם מיופי כוח צריכים לפעול בשיתוף פעולה, או כל אחד בנפרד, ועל איזה נושא כל אחד מהם אחראי – למשל, אחד ממונה על ניהול הכספים, והאחר ממונה על עניינים רפואיים.

ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לאפוטרופסות

במקרה של ייפוי כוח מתמשך, האדם מחליט בעצמו את מי הוא רוצה למנות בתור מיופה כוח. מנגד, במקרה של אפוטרופסות, בית המשפט הוא הגורם הממנה את האפוטרופוס, וזאת לאחר שמוגשת בקשה לקיום אפוטרופסות הכוללת תעודה רפואית של האדם הזקוק לאפוטרופוס. כמו כן, אם יש מחלוקת משפחתית בעניין המינוי לאפוטרופוס, בית המשפט רשאי להתערב ולמנות אדם זר או עמותה שיהפכו לאפוטרופוס של אותו אדם. במקרה כזה המשפחה תתבקש לשלם דמי טרחה על אותו אדם או עמותה שנקבעו להיות אפוטרופוס.

לסיכום

ייפוי כוח מתמשך יאפשר לכם להעניק סמכות לאדם שאתם הכי סומכים עליו לנהל את העניינים שלכם אם חלילה לא תוכלו לנהל אותם בעצמכם. זהו מסמך המאפשר לכם לקבל אחריות על העתיד שלכם, ולקבוע איך אתם רוצים שחייכם יראו במקרה של מחלה או תאונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *