אפריל 19, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

מתי טעות רפואית הופכת להיות רשלנות רפואית?

1 min read

צילום: freepik

לא כל טעות רפואית נחשבת לרשלנות רפואית

בעוד שרופאים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות מחויבים לשמור על רמת טיפול גבוהה בחולים שלהם, טעויות יכולות להתרחש. עם זאת, רשלנות רפואית היא לא פשוט טעות שהרופא מבצע, רשלנות מוגדרת כ"התנהלות בלתי סבירה" מצד הרופא או איש המקצוע בתחום הבריאות. השארת ספוג כירורגי בתוך המטופל לאחר הניתוח, רישום של תרופה לא נכונה למטופל, קטיעת רגל לא נכונה או אי פיקוח מקרוב אחר מצבו של המטופל במהלך הניתוח (או במהלך הלידה) הם דוגמאות לרשלנות רפואית.

על רופא לנקוט בכל הצעדים ואמצעי הזהירות הרגילים והצפויים אשר רופאים אחרים ינקטו באופן סביר בעת ביצוע הליך כירורגי או עיסוק במהלך של טיפול רפואי. במילים אחרות, על כל הרופאים לעמוד ב"סטנדרט הטיפול "המצופה בקהילה הרפואית.

תפיסות מוטעות במקרה של רשלנות

מושג הרשלנות המקצועית הוא אחד מהמושגים  הנפוצים ביותר במקרים של רשלנות רפואית. לעיתים קרובות מניחים באופן שגוי כי רופא ביצע רשלנות משום שהתעורר סיבוך רפואי, או משום שמהלך הטיפול הביא לתוצאה גרועה. כאשר בוחנים מקרה בו עולה חשד לקיומה של רשלנות רפואית, חשוב להבין כיצד רשלנות מוגדרת ונמדדת.

על מנת להוכיח רשלנות רפואית, על עורך הדין שלך לבסס ארבעה אלמנטים חיוניים:

  • בין הרופא לחולה התקיימו יחסי רופא – מטופל, שיצרו חובה להעניק טיפול רפואי תוך שמירה על "סטנדרט של טיפול".
  • הרופא חרג מסטנדרטים מקובלים של פרקטיקה רפואית (כלומר רשלנות רפואית).
  • קיים קשר סיבתי בין הרשלנות הרפואית לנזק שנגרם למטופל.
  • קיים נזק (למשל, מוות, נכות, כאב וסבל, אובדן שכר, הוצאות רפואיות וכו') .

שגיאות רפואיות – לא כל תוצאה גרועה היא תוצאה של רשלנות רפואית

תוצאות לא טובות יכולות להיגרם על ידי סיכונים וסיבוכים ידועים, מקובלים ומוכרים, אשר לא בהכרח נחשבים לרשלנות. לדוגמא, מטופל עלול לסבול מתגובה שלילית לתרופה או מסיבוך בלתי צפוי ובלתי נמנע במהלך ניתוח או הרדמה. ישנם סיכונים ידועים ומקובלים לכל הליך כירורגי (דימום וזיהום למשל) העלולים להתרחש גם אם ההליך מבוצע כראוי ונכון. אפילו בניתוחים המבוצעים בצורה מושלמת, קיים שיעור כישלונות קטן אך ידוע ומוכר. במילים אחרות, לא כל תוצאה רפואית רעה אינה בהכרח רשלנות רפואית.

לפני קבלת ההחלטה אם סבלת מסיבוך ידוע ומקובל או מרשלנות רפואית, עורך הדין שלך יבקש לענות על שאלה חשובה מאוד. "האם רופא סביר היה מבצע את אותה אבחנה, נותן את אותו הטיפול או מבצע את אותו הליך כירורגי באותו אופן?" אם התשובה לשאלות אלו היא "לא", יתכן שיש לך סיבה להגיש תביעת רשלנות רפואית כנגד רופא או מוסד רפואי שהתרשל.

בשל המורכבות סביב טעויות רפואיות ומקרי רשלנות רפואית, מומלץ מאוד לשוחח עם עורך דין בעל ניסיון רב בייצוג נפגעי רשלנות רפואית. עורך הדין שלכם יכול לעיין בפרטי המקרה כדי לעזור לכם לבחור את הדרך המשפטית המתאימה לכם ביותר.

למידע נוסף היכנסו לאתר של עורך הדין שמואל קשיוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *