אפריל 19, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

בריטני ספירס: מחשבות על ייפוי כח מתמשך וקבלת החלטות נתמכת בישראל בעקבות עדותה של הכוכבת

1 min read
בריטני ספירס

בריטני ספירס. צילום: © Glenn Francis, www.PacificProDigital.com, ויקפידיה

עדותה הקשה של בריטני ספירס מעלה את סוגיית מצבה הנפשי והיותה נתונה תחת אפוטרופסות מלאה של אביה, ללא יכולת לקבל החלטות באופן עצמאי. בישראל קיימות שתי חלופות לאפוטרופסות ששמות את רצונו של האדם במרכז- מינוי "קבלת החלטות נתמכת" ו"ייפוי כוח מתמשך" המאפשרים עצמאות בקבלת החלטות

בימים אלה חזרה בריטני ספירס לכותרות, בעקבות עדותה הקשה בבית המשפט, בה היא מאשימה את אביה, שלו יש אפוטרופסות מלאה עליה, על שליטתו המלאה בחייה. המשמעות היא, שמזה כ- 13 שנים אביה מקבל החלטות בשמה- מה שגרם לבריטני לאבד את עצמאותה לחלוטין. מעריציה טוענים כי אביה אינו מעוניין בטובתה, אלא בכספה. טענה זו קיבלה חיזוק מצדה של ספירס, אשר עתרה לבית המשפט בבקשה לבטל את מינויו של אביה כאפוטרופוס עליה.

בעקבות סיפורה האישי, עולה השאלה האם קיימות חלופות לאפוטרופסות והאם אדם, אשר יש באפשרותו לקבל החלטות, אך זקוק לסיוע ותיווך מסוימים בשל קושי נפשי או קוגניטיבי, עדיין זקוק שימונה לו אפוטרופוס. כמו כן, עולה השאלה האם אדם יכול לתכנן את עתידו, כך שיקבע בעצמו מי ימונה עליו כאפוטרופוס, אם חלילה לא יהיה כשיר לקבל החלטות בעצמו, וכיצד ינוהלו ענייניו.

אז מה קורה במדינת ישראל?
קודם כל, כדאי שתדעו שבמדינת ישראל ביהמ"ש חייב לשמוע את האדם שממנים לו אפוטרופוס. כמו כן, האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים הוא הגוף המפקח על אפוטרופסים.

בנוסף, ואולי הדבר הכי חשוב, לפני 4 שנים תוקן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. התיקון, שקודם על ידי משרד המשפטים (האפוטרופוס הכללי וייעוץ וחקיקה), מציג גישה חברתית חדשה מזו שהיתה קיימת בעבר: מעבר מתפיסה פטרנליסטית לאוטונומית כלפי קבוצות אוכלוסייה, דגש על כיבוד רצונו של האדם (בעבר הדגש היה על "טובתו"), שמיעת האדם, שיתוף בהחלטות, עידוד חיים עצמאיים והצבת האדם במרכז ולא מוגבלותו.

בזכות התיקון לחוק, מציע האפוטרופוס הכללי שתי חלופות לאפוטרופסות:
1. קבלת החלטות נתמכת
2. ייפוי כוח מתמשך

תומך בקבלת החלטות: הרעיון של קבלת החלטות נתמכת, הינו חלק משינוי יסודי ביחסה של החברה לזכויות האדם של אנשים עם מוגבלות ואזרחים ותיקים, לחירותם וליכולת הבחירה שלהם באשר לחייהם. מתוך ההבנה כי חשוב שתהיה לאדם אוטונומיה על החיים שלו ומתוך מטרה להגן עליו, תומך בקבלת החלטות מלווה את האדם, בדרכו לקבל את ההחלטה שהכי מתאימה לו, בהתאם לבחירתו ולרצונו. תומך בקבלת החלטות מתאים לאנשים שיש להם היום אפוטרופוס והם אינם מעוניינים בכך, אבל גם מתאים לאנשים שטרם מונה להם אפוטרופוס.

תומך בקבלת החלטות נועד לסייע בהחלטות שחייבים לקבל בחיים, ויכולות להיות מבלבלות: למשל, איך נכון להתנהל כלכלית? האם ללכת לרופא ומה אומרות התוצאות של הבדיקות? האם לבצע שינוי במקום המגורים או האם חוזה השכירות הוגן? האם להחליף עבודה או לצאת לגמלאות? התומך יכול לסייע בקבלת החלטות בכל התחומים או רק בתחום מסוים, למשל בנושא כלכלי, רפואי או אישי. התומך מיועד לאנשים שיכולים לקבל החלטות באופן עצמאי, אבל צריכים תמיכה. כמו אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית או עם התמודדות נפשית, אנשים על הרצף האוטיסטי וגם עבור אזרחים ותיקים המתקשים לקבל החלטות.
התומך הוא אדם שישיג את המידע ויסביר אותו, יציג את מגוון האפשרויות להחלטה, יקשיב להתלבטויות שלכם, ייעץ אבל ישאיר את ההחלטה הסופית בידיים שלכם.

בנוסף, קיימת גם האפשרות של ייפוי כוח מתמשך – כלי לתכנון עתידי, במסגרתו הממנה מחליט מי ינהל עבורו את ענייניו כשלא יהיה מסוגל לעשות זאת בעצמו, ובאיזה אופן ינוהלו העניינים. כלי זה יכול להוות חלופה לאפוטרופסות לאנשים שרוצים לתכנן את עתידם וניתן לערוך ייפוי כוח לעניינים רפואיים בלבד.

בשיתוף: משרד המשפטים – אגף דוברות הסברה ותקשורת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *