אפריל 25, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

את אות יקיר המשפט העברי לשופט מנחם פינקלשטיין

1 min read
מנחם פינקלשטיין

מנחם פינקלשטיין. צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

לשכת עורכי הדין העניקה היום (חמישי) את אות יקיר המשפט העברי לשופט (בדימוס) מנחם פינקלשטיין. בטקס נשאו דברים, בין היתר, ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי; הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו; שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל והיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט.

בפתח דבריו בטקס בירך ראש הלשכה חימי את היועמ״ש מנדלבליט ואמר כי הוא ״חומת המגן וכיפת הברזל של הדמוקרטיה הישראלית״.

בהמשך הדברים אמר ראש הלשכה על השופט (בדימוס) פינקלשטיין כי "הלכה למעשה, הצליח האלוף פינקלשטיין לבצע שינויים מרחיקי לכת בתקופתו כפרקליט צבאי ראשי, תוך שילוב נדיר של ניהול מהמדרגה הראשונה והיותו משפטן מן המעלה הראשונה.

לאחר פרישתו מצה"ל, מונה האלוף במיל' פינקלשטיין כשופט מחוזי, תחילה בבית המשפט המחוזי בחיפה, ומאז פתיחתו בשנת 2008 כשופט בית המשפט המחוזי מרכז בלוד.

חידושיו של פינקלשטיין לא עצרו עם שחרורו מצה"ל, אלא המשיכו גם בשעה שכיהן כשופט.
שם, על כס השיפוט, הוא נודע כשופט הוגן, מקצועי וגם ביקורתי. כזה שלא היסס לעמוד על זכויות נאשמים, גם במחיר של ביטול הודאותיהם עקב כשלים וליקויים שעלו בחקירותיהם.
בסוף דבריו, הודה ראש הלשכה לשופט פינקלשטיין "על עשרות שנים של תרומה לביטחון ישראל, לציבור הישראלי בכלל ולמערכת המשפט בפרט".

היועמ"ש מנדלבליט בירך את חתן הפרס השופט בדימוס פינקלשטיין, והתייחס בדבריו להיותה של מדינת ישראל "מדינה יהודית ודמוקרטית" ולמשמעות של המונח "העדין והמיוחד הזה":

"מדינתנו, כידוע, היא "מדינה יהודית ודמוקרטית". ישנם כאלה שמבקשים לראות במונח המיוחד והעדין הזה, המגדיר את זהותה של המדינה, כמונח הכולל בתוכו גם מינונים. במה דברים אמורים? יש כאלה הסוברים כי המונח "מדינה יהודית ודמוקרטית" משמעו, כאילו המדינה מעט יהודית והרבה דמוקרטית; ויש גם הסוברים ההפך, שמדינה יהודית ודמוקרטית משמעה כאילו המדינה הרבה יהודית ומעט דמוקרטית.

לאלה ולאלה אשיב כי מדינתנו היא מדינה יהודית ודמוקרטית בצורה שלמה. תמימה. מאה אחוז יהודית ומאה אחוז דמוקרטית. אין מדובר בשני מונחים הניצבים זה כנגד זה, כך שניתן לסבור כי אחד גדול מהשני. אלא מדובר בשני מונחים שחוברו להם יחדיו, ויצרו סגסוגת משובחת המהווה את דמותה המיוחדת של המדינה שלנו….לכן, חשיבותו של המשפט העברי כבסיס עיוני לקבלת החלטות שיפוטיות, נגזרת למעשה, בראש ובראשונה, מערכי מדינתנו. יהודית ודמוקרטית. מקורותינו העבריים צרובים ב- DNA של המדינה…

"לא בכדי השופט פינקלשטיין מקבל היום את הפרס. תוכו של השופט פינקלשטיין – "פכו" בפי מכריו שכולם אוהביו – רצוף "יהודית ודמוקרטית". הוא מסמל במידה רבה את המקף המחבר בין התיבה "יהודית" לתיבה "דמוקרטית" עליהם עמדתי. המקף שנמתח ומתאמץ בכל כוחו לשמר את שני חלקי המשוואה בשורה אחת, שווים במעמדם, זוהרים למרחוק ומקרינים מאורם האחד על רעהו".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *