מרץ 28, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

תביעה נגד אסותא אשדוד: הניתוח גרם לאישה לאובדן ראייה מוחלט בעין שמאל

1 min read
ניתוח ברשתית

ניתוח ברשתית. צילום: unsplash

ניתוח רשתית גרם לאישה לאובדן ראייה מוחלט בעין שמאל. על פי כתב התביעה, הרופאים ידעו שהנזק הוא בלתי הפיך, אך הסתירו זאת מהמנותחת זמן רב, בעוד הם מזמנים אותה שוב ושוב לבדיקות חסרות תכלית. בימים אלו נידונה התביעה בבית משפט השלום בתל אביב. 

תושבת רמת גן (68) אשר סבלה מירידה בראייתה בשתי עיניה, הופנתה לניתוח רשתית וקטרקט בעין שמאל בביה"ח אסותא באשדוד, במסגרת חברותה בקופת חולים 'מכבי'. על פי תביעה שהוגשה באמצעות פרקליטתה, עוה"ד מורן אברהמי יום טוב, עברה התובעת ניתוח ראשון במחלקת העיניים בביה"ח אסותא אשדוד, אך לאחר מספר ביקורות התברר כי הניתוח לא שיפר את ראייתה, והוחלט על ניתוח מתקן, שבמהלכו הוחדר גז לעינה. 

על פי כתב התביעה, כתוצאה מהניתוח השני, איבדה התובעת את מאור עינה השמאלית, וזאת, כפי שהתברר בדיעבד, כתוצאה מפגיעה בלתי הפיכה בעצב הראייה.  חרף כך, המשיכו רופאיה לקרוא לה שוב ושוב לביקורות, תוך שהם מציגים מצג שווא לפיו ראייתה עוד עשויה להשתפר – כך על פי התביעה. 

לדברי עוה"ד אברהמי יום טוב, פנתה האישה בחלוף חמישה חודשים מהניתוח למומחה נוסף מטעם הקופה, אשר בדק את עיניה, וקבע כי האישון כלל אינו מגיב לאור . "חרף כך, גם מומחה זה החליט להשאיר את התובעת בחשיכה, תרתי משמע, בכל הנוגע למצב עינה ועתיד ראייתה".

עו"ד מורן יום-טוב אברהמי
עו"ד מורן יום-טוב אברהמי. צילום: גיל טרנוס.

לדברי עוה"ד אברהמי יום טוב, רק בחלוף חודשיים נוספים, ורק לאחר שנבדקה על ידי מומחה נוסף, נמסר לה כי עצב הראייה שלה "מת", וכי למעשה איבדה את מאור עיניה השמאלית לצמיתות.

אל התביעה צורפה חוות דעת רפואית של פרופ' יצחק בן סירה, מומחה לרפואת עיניים המתמחה בהיפרדויות רשתית מסובכות, אשר קבע כי הרישומים מהניתוחים שבוצעו ב'אסותא' אשדוד חסרים ביותר. לדבריו, בדו"ח מתוארים אירועים ומהלכים שונים, שאינם יכולים להסביר את אובדן הראייה המוחלט ואת המצב הסופי כפי שנראה בעין. 

לדברי פרופ' בן סירה, איבוד ראייה טוטאלי יום לאחר ניתוח הוא מאורע נדיר אשר אינו מופיע גם בספרות הרפואית.  

לדבריו, הנזק לעינה של התובעת יכול היה להיגרם רק על ידי חבלה פתאומית ומשמעותית, אם כתוצאה מתנועה לא נכונה בניתוח, ואם כתוצאה של אימפקט פתאומי המעלה את הלחץ התוך עיני – כמו השימוש בגז שנעשה בניתוח המתקן. בכל מקרה, קובע פרופ' בן סירה, הנזק הבלתי הפיך לעינה של התובעת נגרם כתוצאה מהניתוח המתקן עצמו. 

לדבריו, אובדן ראייה בגיל מבוגר מסב עימו נכות מוגברת, מפני שהוא גורם לירידה חדה בתפקוד, ועל כן הוא העריך את שיעור נכותה של האישה כתוצאה מאובדן ראייתה בעין שמאל ביותר מ-50%, 

לתביעה צורפה גם חוות דעת פסיכיאטרית, לפיה בעקבות אובדן הראייה, פיתחה התובעת תסמינים בעלי נופך דיכאוני-חרדתי תוך פגיעה משמעותית באיכות חייה ובתפקודה החברתי והמשפחתי.

התובעת סובלת ממצב רוח ירוד ועצבני, ירידה בחשק ובאנרגיה, פגיעה בביטחון העצמי ובערך העצמי, חרדות, תסכול וייאוש, והיא אף מטופלת בעקבות המצב בטיפול תרופתי נוגד דיכאון וחרדה וטיפול במשרי שינה. 

בהתאם לכך קבעה הפסיכיאטרית כי האישה סובלת מנכות נפשית צמיתה עקב אובדן ראייתה – בשיעור של 25% על פי תקנות המוסד לביטוח לאומי. 

בימים אלה הגישה האישה, באמצעות עוה"ד אברהמי יום טוב, תביעה נגד ביה"ח אסותא אשדוד ונגד הרופא המנתח לפיצויים בגין רשלנות רפואית, עד גובה הסכום המקסימלי הנתון בסמכות בית המשפט (2.5 מיליון שקל). התביעה נדונה בבית משפט השלום בתל אביב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *