אפריל 16, 2024

מישפטיפים

עצות משפטיות מעורכי הדין המובילים בישראל

פעמיים הגיע למוקד חירום עם אירוע לבבי ולא אובחן – כעבור שבוע התמוטט בטיול ומת

1 min read
הגיע למוקד חירום פעמיים ולא אובחן ולבסוף התמוטט

הגיע למוקד חירום פעמיים ולא אובחן ולבסוף התמוטט. צילום: unsplash

גבר צעיר ובריא הגיע פעמיים, יום אחרי יום, למוקד החירום של קופת החולים עם חשד לאירוע לבבי, אך לא אובחן ולא קיבל טיפול מספק. כעבור שבוע התמוטט ומת במהלך טיול. אלמנתו ובנו תובעים מיליונים מ'מכבי'.

מוות מיותר של גבר (49) ספורטיבי ובריא, נגרם בשל התרשלות הרופאים במוקד החירום של קופת חולים 'מכבי' – כך לפחות נטען בתביעה אותה הגישה עוה"ד מורן אברהמי יום טוב, בשמה של אלמנת המנוח ובשם בנו – נגד קופת חולים 'מכבי'.

על פי התביעה, הגבר עסק בקביעות בפעילות ספורטיבית, ויצא מספר ימים לפני מותו לרכיבת שטח באופניים, אך אז החל לחוש לחץ עז בחזה. 

הוא פנה למוקד לרפואה דחופה של קופ"ח 'מכבי', ושם נבדק במקביל הן ע"י רופא ואחות. בניגוד לרישומי הרופא, ציינה האחות כי המנוח סובל מלחץ בחזה המקרין ליד שמאל. "למרות ממצאים מחשידים אלה שוחרר הגבר לביתו, ללא כל טיפול תרופתי או הפניה להמשך מעקב במיון, אלא רק עם המלצה, לא דחופה, לביצוע אקו לב במאמץ", טוענת עו"ד אברהמי יום טוב בתביעה. 

על פי התביעה, למחרת שב הגבר בשנית למוקד לרפואה דחופה, והתלונן שוב על לחצים בחזה עם הקרנות ליד שמאל. הפעם בוצעו לו בדיקות דם ובדיקות שתן,  אך לדברי עוה"ד אברהמי יום טוב, לא נמדדה בדמו רמת הטרופונין, הורמון המעיד על אירוע לבבי משמעותי, וזאת למרות התעוררות החשד לאירוע שכזה. לדבריה, גם הפעם לא הופנה הגבר למיון ולהמשך מעקב. 

שבוע לאחר מכן יצא הגבר לטיול מאורגן לנחל קנה, במהלכו חש כאבים בחזה עם הקרנות ליד, ולאחר זמן קצר, כך על פי חבריו שטיילו עמו, התמוטט ואיבד את הכרתו. צוות חילוץ 669 שנקרא למקום נאלץ לקבוע את מותו, והוא בן 49 בלבד.

לתביעה צורפה חוות דעת של ד"ר טובי ראסין, מומחה בקרדיולוגיה, אשר קבע כי קיים קשר הדוק בין אירוע מוות לבבי פתאומי לבין מחלת לב כלילית, קשר של כ-80% לפי הספרות הרפואית. 

לדבריו, אירוע כלילי חד, כולל אפשרות של טרשת לא חסימתית, הגורמת להיצרות של 40%-50% בקוטר העורק הכלילי. לדבריו, היצרות כזו לא מקבלת כל ביטוי קליני, גם לא במאמץ ניכר, דבר שמסביר כיצד בדיקת אקו לב במאמץ אותה ביצע המנוח מעל שנתיים לפני המקרה – התבררה כתקינה.

לדברי ד"ר ראסין, אירועים שכאלה אמורים לעורר חשד לאירוע כלילי חד, בעיקר בשל אופי הכאבים והקשר שלהם למאמץ, בדיוק כפי שמתארת אותם האחות בביקור הראשון של המנוח במוקד. 

לדברי המומחה, לאור גילו של המנוח ותלונותיו, היה הצוות הרפואי אמור לחשוד כי המנוח סובל מאירוע כלילי חד והינו בגדר 'פצצה מתקתקת', זאת למרות א.ק.ג וצילום החזה הלכאורה תקינים. 

לדברי ד"ר ראסין, הנתבעת ('מכבי') "התרשלה בכך שלא הפנתה את המנוח להמשך בירור והשגחה בחדר מיון, הן לצורך ביצוע תרשימי א.ק.ג חוזרים והן לצורך בדיקות דם, לרבות סימנים ביוכימיים לאירוע כלילי חד כגון טרופונין… במידה שרמות הטרופונין היו גבוהות, היה עליה להפנות אותו ליחידה לטיפול נמרץ לב".

ד"ר ראסין קבע עוד כי לאור הסימנים המחשידים לאירוע כלילי חד, היה צורך להתחיל טיפול תרופתי בנוגדי איגור טסיות משני סוגים, עד להשלמת הבירור באקו לב במאמץ. "לו היה ניתן טיפול זה, בביקורו הראשון של המנוח במוקד לרפואה דחופה, אירוע האוטם היה נמנע והמנוח היה שורד לעוד שנים רבות", קבע המומחה.

בת זוגו של המנוח ובנם הקטין הגישו, באמצעות עו"ד מורן אברהמי יום טוב, תביעה לפיצויים במיליוני שקלים נגד קופ"ח 'מכבי', אשר נדונה בימים אלה בביהמ"ש השלום בהרצליה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *